رسانه: مقامات اسرائیلی از میانجیگری قطر در مذاکرات با حماس ناامید شدند

© Sputnik / РИА Новости /  مراجعه به بانک تصاویر نیروی زمینی ارتش اسرائیل
نیروی زمینی ارتش اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2024
اشتراک
روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از یک مقام دولتی ناشناس گزارش می دهد که دولت اسرائیل از نقش میانجی قطر در مذاکرات بین اسرائیل و گروه حماس برای آزادی گروگان ها ناراضی است.
به گزارش اسپوتنیک، این مقام دولتی گفت: "اسرائیل از شیوه میانجی گری اخیر قطر ناامید شده است." او گفت: "آنها فشار کافی بر حماس وارد نمی کنند."
اوایل روز یکشنبه، یک هیئت اسرائیلی برای از سرگیری مذاکرات درباره توافق احتمالی گروگان گیری وارد قاهره شد. تایمز اسرائیل خاطرنشان می کند که در حالی که مصر حماس و جنبش اخوان المسلمین را تهدید می داند، قطر از چنین جنبش هایی حمایت می کند.
منبع این نشریه خاطرنشان کرد که هیئت اسرائیلی روز یکشنبه تعیین خواهد کرد که آیا رونن بار، رئیس سرویس امنیت عمومی و دیوید بارنیا، رئیس اطلاعات موساد نیاز به حضور در مذاکرات دارند یا خیر. نشریه افزود: "اسرائیل می خواهد در زمینه آزادی اسرای فلسطینی انعطاف نشان دهد، اما حاضر نیست به درخواست حماس برای بازگشت فلسطینیان به شمال نوار غزه بپذیرد."
وی تاکید کرد: "ما اجازه نخواهیم داد حماس مواضع خود را در شمال بازگرداند."
اواخر هفته گذشته، اسرائیل با پیشنهاد آمریکا مبنی بر مبادله 700 اسیر فلسطینی با 40 گروگان اسرائیلی موافقت کرد. حماس روز دوشنبه این پیشنهاد را رد کرد. پس از این، اسرائیل هیئت خود را از دوحه خارج کرد. با این حال، یک روز قبل، رسانه های غربی گزارش دادند که هیئت اسرائیلی روز یکشنبه برای شرکت در مذاکرات آتش بس در غزه به قاهره می رود.
اوایل هفته جاری، بارنیا به کابینه جنگ اطلاع داد که اگر اسرائیل در مورد بازگشت فلسطینیان به خانه‌هایشان در شمال نوار غزه که خواسته حماس است، سازگاری بیشتری داشته باشد، معامله گروگان‌گیری با حماس همچنان امکان‌پذیر است.
در 7 اکتبر 2023، حماس به اسرائیل حمله کرد. بیش از 1.2 هزار نفر قربانی این حمله شدند و 240 نفر دیگر گروگان گرفته شدند. اسرائیل در واکنش به این اقدام، عملیات نظامی علیه حماس در نوار غزه را آغاز کرد. از 24 نوامبر 2023 آتش بس در غزه برقرار بود که طی آن بیش از 100 گروگان به اسرائیل بازگشتند، اما طرفین نتوانستند به تمدید آن دست یابند و درگیری ها از اول دسامبر 2023 از سر گرفته شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала