ترکیه با مرتبط کردن قراردادهای اس-400 و اف-35 به یکدیگر از سوی آمریکا مخالف است

© AP Photo / Burhan OzbiliciАмериканский флаг на здании посольства США в Анкаре
Американский флаг на здании посольства США в Анкаре - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2024
اشتراک
اگر آنکارا از سامانه های موشکی ضد هوایی اس-400 خریداری شده از روسیه استفاده نکند، حل مشکل فروش جنگنده های نسل پنجم اف-35 آمریکا به ترکیه امکان پذیر است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه ملیت، این موضع توسط نمایندگان کنگره آمریکا در مذاکرات آنها در ترکیه مطرح شد.
به نوشته این نشریه، مقامات ترکیه در واکنش به این موضوع مخالفت خود را با مرتبط کردن پرونده F-35 با هر شرطی از جمله شرایط مربوط به S-400 اعلام کردند. این موضع پیشتر در آنکارا مطرح شده بود.
روزنامه ملیت همچنین از احتمال کاهش خرید جنگنده های اف 16 از آمریکا از سوی ترکیه در رابطه با اجرای پروژه ساخت جنگنده نسل پنجم خود به نام تی‌ای‌آی-تی‌اف-کاآن خبر داده است.
Президент США Джо Байден и президент Турции Тайип Эрдоган во время саммита лидеров G20, Индонезия - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.03.2024
رسانه: ترکیه و آمریکا بر سر سیستم تحریمی جدید علیه روسیه توافق کردند
در 29 مارس، هیئتی از کنگره آمریکا با رهبری وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و سازمان اطلاعات ملی ترکیه در مورد خرید جنگنده های اف ـ 16 ، همکاری نظامی و امنیت انرژی بحث و تبادل نظر کردند.
ترکیه در سال 2019 پس از دستیابی به سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 روسیه از برنامه هواپیما های اف ـ 35 حذف شد. این کشور برخی از قطعات، عناصر بدنه و برخی از سیستم ها را برای این هواپیماها تولید می کرد. همچنین ترکیه چند فروند اول هواپیما های اف ـ 35 را که استفاده از آنها برای آموزش خلبانان ترک در ایالات متحده آغاز شده است، دریافت نکرد. ایالات متحده اعلام کرد که بازگشت ترکیه به برنامه تنها در صورت امتناع آنکارا از اس-400 امکان پذیر است.
اخیراً پیشرفت های جدی بین طرفین در موضوع اف ـ 16 صورت گرفته است. چندین سال پیش، ترکیه از ایالات متحده جنگنده های اف ـ 16 از نوع Block 70و کیت های اصلاح و نوسازی را برای هواپیماهای موجود خود درخواست کرد. صحبت از تامین 40 فروند جدید و نوسازی 79 فروند موجود از این هواپیماها است. همانطور که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده قبلاً گفته بود، برخی از اعضای کنگره خواستار پیوند این تجهیزات با اقدامات لازم آنکارا برای پذیرش سوئد به ناتو شدند. پارلمان ترکیه پروتکل تصویب عضویت استکهلم در ناتو را درماه ژانویه امسال تصویب کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала