گزارش و تحلیل

هیچ دلیل عقلانی برای حمله روسیه به ناتو وجود ندارد

© AP Photo / Armando Babaniپایگاه ناتو در آلبانی
پایگاه ناتو در آلبانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2024
اشتراک
ولادیمیر پوتین در گفتگو با جمعی از خلبانان گفت، این ادعا که روسیه قصد دارد با ناتو بجنگد مزخرفی بیش نیست.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین در بخشی از این گفتگو بیان کرد: "سال 2022، ایالات متحده برای هزینه های دفاعی811 میلیارد دلار هزینه کرد، در حالیکه فدراسیون روسیه در این بخش 72 میلیارد دلار هزینه نموده است. در واقع هزینه های دفاعی ایالات متحده تقریباً 40 درصد از هزینه های دفاعی جهانی و روسیه تنها 3.5درصد از این نسبت جهانی است. و با در نظر گرفتن این نسبت، آیا قرار است با ناتو بجنگیم یا چه؟ خوب، این فقط مزخرف است."
امیرحسین حسینی پژوهشگر مسائل بین الملل درباره بعید بودن حمله نظامی روسیه به ناتو به اسپوتنیک گفت، اولین دلیل برای اینکه باور داشته باشیم دوسیه قصدی برای حمله به کشورهای عضو ناتو ندارد، اظهارات رسمی رئیس جمهور روسیه و سایر مقامات این کشور است. همانطور که ولادیمیر پوتین در آخرین اظهارات خود بیان کرد روسیه قرار نیست با ناتو بجنگد، اما خواستار آن است که منافع آن در نظر گرفته شود و از مردم در سرزمین های تاریخی خود محافظت کند.
حسینی در ادامه گفت، در واقع دلایل متعددی وجود دارد که بگوییم بسیار بعید است روسیه به ناتو حمله کند و یکی از مهمترین آن هسته ای بودن روسیه و کشورهای عضو ناتو است. روسیه و ناتو هر دو قدرت هسته ای هستند و هرگونه درگیری نظامی در مقیاس بزرگ بین آنها می تواند به یک جنگ هسته ای با پیامدهای فاجعه بار برای هر دو طرف تبدیل شود. دکترین نابودی حتمی طرفین (MAD) به عنوان یک بازدارنده قدرتمند در برابر رویارویی مستقیم نظامی عمل می کند.
وی افزود، حمله نظامی در این مقیاس برای کشورها بسیار پر هزینه خواهد بود و جنگ مناسبات اقتصادی را به شدت مختل نموده و به اقتصاد هر دو طرف جنگ آسیب می رساند. به هر حال، ناتو یک اتحاد نظامی با مکانیسم دفاع جمعی است و اگر چه روسیه بارها اعلام نموده که توان نظامی آن امکان مقابله با ناتو را دارد اما به هر حال هرگونه حمله نظامی از سوی روسیه به یکی از اعضای ناتو می تواند پاسخی واحد را از سوی ائتلاف ایجاد کند و در نتیجه دستیابی به اهداف نظامی روسیه را دشوار می کند، در حالیکه مسکو واقعا این را نمی خواهد.
تدارکات ناتو در شرق اروپا برای درگیری با روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2024
تدارکات ناتو در شرق اروپا برای درگیری با روسیه
حسینی گفت، مقامات روس به خوبی می دانند که جنگ با ناتو پیامدهای سیاسی قابل توجهی به همراه خواهد داشت و درگیر جنگ جدید شدن احتمال نا آرامی های داخلی و احتمال از دست دادن حمایت متحدان کلیدی فعلی را به همراه خواهد داشت، در نتیجه این عوامل باعث می شود که روسیه تمایلی به قرار دادن خویش در معرض چنین خطری باشد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد اکنون روسیه به جایگاه قابل توجهی به ویژه در میان کشورهای عضو بریکس دست یافته است و علاوه بر آن به تدریج راه های دور زدن تحریم ها را یاد گرفته و بازارهای شرقی خود را توسعه داده است ، بنابراین هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که بخواهد با حمله به ناتو زمینه برای انزوای خود در صحنه های بین المللی را فراهم نموده و منجر به تضعیف موقعیت خود شود.در واقع حمله به ناتو می تواند عواقب اقتصادی شدیدی برای روسیه داشته باشد، زیرا ممکن است با تحریم های بین المللی، محدودیت های تجاری و انزوای دیپلماتیک مواجه شود. این اقدامات می تواند تأثیری پایدار بر اقتصاد روسیه داشته باشد و موقعیت آن را در صحنه جهانی تضعیف کند.
حسینی در پایان گفت، این یک ترفند قدیمی غرب و اروپا این است که دائما کشورها را به جنگ تحریک می کنند، آنها با اقدامات نظامی بستری برای پیشبرد منافع ژئوپلیتیکی خود، مانند تامین امنیت دسترسی به منابع یا گسترش نفوذ در مناطق خاص، دنبال کنند. أساسا بقاء صنایع نظامی و کارخانه های اسلحه سازی غربی در تداوم درگیری ها و ترویج فروش تسلیحات است و به همین دلیل هم به روش ها و ترفندهای مختلف کشورها را به جنگ فرا می خوانند و یا با سیاستهای مداخله جویانه در کشورهای دیگر آنها را به جنگ تحریک می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала