گزارش و تحلیل

حمله اسرائیل به رفح چه عواقب ناخوشایندی به همراه دارد؟

© Sputnik / РИА Новости /  مراجعه به بانک تصاویر نیروی زمینی ارتش اسرائیل
نیروی زمینی ارتش اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2024
اشتراک
کامالا هریس با بیان مخالفت‌های آمریکا درباره عملیات رفح، گفت، در صورتیکه اسرائیل حمله زمینی به شهر رفح در جنوب غزه را پیش بگیرد، با عواقب آن روبرو می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک- زمانیکه اسرائیل اقدام به برنامه ریزی برای حمله به رفح نمود با واکنش های گسترده بین المللی مواجه شد تا جائیکه ایالات متحده علی رغم همراهی همه جانبه با اسرائیل از آغاز جنگ غزه، اعلام کرد، درصورتیکه عملیات زمینی رژیم اسرائیل در رفح بدون "طرح عملی و قابل اجرا" صورت بگیرد از اسرائیل حمایت نخواهد کرد. به این ترتیب، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد: "نظر من این است که نحوه پاسخ اسرائیل در غزه زیاده از حد بوده است". جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این رابطه گفت که واشنگتن از حمله اسرائیل به رفح حمایت نخواهد کرد و هشدار داد این عملیات برای غیرنظامیان رفح یک فاجعه خواهد بود و کامالا هریس ضمن بیان مخالفت‌ آمریکا درباره عملیات رفح، گفت، در صورتیکه اسرائیل حمله زمینی به شهر رفح در جنوب غزه را پیش بگیرد، با عواقب آن روبرو می‌شود. این عواقب بدی که با حمله اسرائیل به دفح در انتظار تل آو است چیست و چرا جو بایدن عملیات اسرائیل در رفح را یک خط قرمز توصیف کرده است.
امیرحسین حسینی کارشناس مسائل بین الملل به اسپوتنیک گفت: "رفح منطقه‌ای در جنوب نوار غزه است که حدود 1،5 میلیون فلسطینی بخصوص آوارگان در آن اسکان دارند و معدود کمکهای انسانی و دارویی از این منطقه به دست فلسطینی ها می رسید، حمله به رفح بی شک یک جنایت بشری به معنای واقعی کلمه است تا جائیکه بالاخره تقریبا تمام کشورهای جهان درباره تبعات هرگونه حمله به این منطقه هشدار جدی داده‌اند".
سربازان اسرائیلی در نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2024
مقامات سابق آمریکا از بایدن خواسته اند که کمک به اسرائیل را محدود کند + جزئیات
حسینی افزود: "حالا که اقدامات اسرائیل بصورت گسترده توسط جامعه بین المللی محکوم شد، نه تنها برای خود تل آویو احتمالا پیامدهای دیپلماتیک و تیره شدن روابط با سایر کشورها را به همداه خواهد داشت، بلکه دامن آمریکا به عنوان متحد و حامی اصلی اسرائیل را خواهد گرفت. بعبارتی، حمله به رفح به عنوان منطقه ای غیرنظامی که فعلا پناهگاهی برای آوارگان فلسطینی بود منجر به یک بحران انسانی می شود که بسیاری از افراد آواره، مجروح و یا کشته خواهند شد. در چنین شرایطی هر کشوری که مستقیم یا غیر مستقیم از این عملیات نظامی و عاملان آن حمایت کند مورد حمله افکار عمومی در جامعه جهانی قرار خواهد گرفت و ایالات متحده نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، به ویژه اینکه این کشور از مدعیان پر سر و صدای حقوق بشری در جهان است. احتمالا به همین دلیل است که جو بایدن نیز به صراحت دولت اسرائیل را از اقدام نظامی در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه بر حذر داشت و دیگر همانند قبل ناامیدی خود را نسبت به رئیس دولت کنونی اسرائيل پنهان نمی‌کند".
حسینی در پایان گفت: "از سویی حمله ارتش اسرائیل به رفح واکنش های احتمالی مصر را می تواند به همراه داشته باشد، چرا که این منطقه با مصر هم مرز است و اگر اسرائیل بدون هماهنگی با مصر به رفح حمله کند منجر به واکنش جدی مصر خواهد شد. از سویی به احتمال زیاد مصر چنین توافقی با اسرائیل نخواهد داشت زیرا این اقدام منجر به خشم و انزجار جهان عرب خواهد شد و مصر را در انزوا قرار خواهد داد و موجی از اختلافات را در میان کشورهای عربی به همراه خواهد داشت. در واقع به نفع اسرائیل خواهد بود که مصر را از دست ندهد، زیرا مصر می‌تواند از کانال‌های دیپلماتیک خود برای تعامل با اسرائیل و سایر طرف‌های مربوطه برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز و امکانی برای تبادل اسیرها استفاده کند".
لاوروف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2024
بگو مگوی لاوروف و نماینده اسرائیل در سازمان ملل به خاطر ایران
به هر حال هنوز تصمیمی درباره نحوه پاسخگویی آمریکا به عملیات احتمالی اسرائیل در رفح گرفته نشده، اما دو مقام آمریکایی ناشناس گفتند یکی از گزینه‌هایی که بین کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون مورد بحث قرار گرفته، اعمال محدودیت استفاده از تسلیحات تهاجمی ساخت آمریکا توسط ارتش اسرائیل در غزه است. یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفته است، این احتمال وجود دارد که عملیات اسرائیل در رفح به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری در غزه است، منتهی شود؛ آمریکا از آغاز کشتار فلسطینیان در غزه در حملات اسرائیل تاکنون سه بار در حمایت از این رژیم قطعنامه‌های آتش‌بس را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала