گزارش و تحلیل

چرا دعوت پاپ فرانسیس به مذاکره صلح برای اوکراین گران تمام شد!

© AP Photo / Pool/Filippo Monteforteپاپ رم
پاپ رم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2024
اشتراک
انگار دیگر نمی‌توان در غرب حرفی از صلح به میان آورد، هرفردی که باشی خواه فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان یا ویکتور اوربان رئیس‌جمهور مجارستان، اگر خواستار پایان جنگ و آغاز مذاکرات باشی توسط از سوی دولت مردان غربی مورد آماج حملات قرار خواهی گرفت.
به گزارش اسپوتنیک- "مهدی سیف تبریزی" پژوهشگر مسائل روسیه و قفقاز در گفتگو با اسپوتنیک گفت،انگار دیگر نمی‌توان در غرب حرفی از صلح به میان آورد. هرفردی با هرجایگاه و رتبه‌ای که باشی اگر از واقعیت‌های میدانی حرفی بزنی و خواستار پایان جنگ و آغاز مذاکرات باشی توسط دولت مردان غربی و جریان اصلی رسانه‌ای به شدیدترین شکل ممکن مورد آماج حملات قرار خواهی گرفت حال در جایگاه پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان قرار داشته باشی یا ویکتور اوربان رئیس‌جمهور مجارستان.
تبریزی در ادامه توضیح داد، چند روز پیش بود که پاپ فرانسیس در یک مصاحبه تلویزیونی نظرات خود را در مورد چالش‌های پیش‌روی جهان به‌خصوص جنگ اوکراین را بیان کرد. وی در این مصاحبه باتوجه به شرایط میدانی جنگ در اوکراین و همچنین کاهش چشمگیر توانایی کشورهای غربی در حمایت مالی و تسلیحاتی کیف خواستار ورود سیاستمدارن اوکراینی به پروسه مذاکرات صلح شد.
وی در قسمت‌های از این مصاحبه بدون اشاره مستقیم به ولادیمیر زلنسکی بیان داشت "کسانی که شهامت مذاکره را دارند قوی‌تر هستند و امروز می‌توان با کمک قدرت‌های جهانی بر سر این امر توافق کرد. کلمه "مذاکرات" یک کلمه شجاعانه است. وقتی می بینید شکست خورده‌اید، اوضاع خوب پیش نمی‌رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشید پرچم سفید را بالا ببرید. شاید شما شرمسار باشید، اما از کشته شدن مردم جلوگیری می‌شود. به موقع مذاکره کنید، به دنبال کشوری باشید که به عنوان میانجی عمل کند. به عنوان مثال، امروز در جنگ اوکراین بسیاری از افراد می‌خواهند میانجی‌گری کنند. ترکیه در این مورد ظرفیت خود را عرضه کرد و حتی کشورهای دیگر، قبل از بدتر شدن اوضاع از مذاکره دریغ نکنید."
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2024
دیکتاتور خطاب کردن دوباره پوتین و اوربان توسط جو بایدن
وی افزود، پس از پخش این سخنان بود که رسانه‌های اروپایی و دولتمردان غربی به شکلی هماهنگ و با تکیه بر یک کلید واژه "بالابردن پرچم سفید" نه تنها به سخنان پاپ فرانسیس بلکه شخصیت و جایگاه رهبر مذهبی بخش عظیمی از مسیحیان جهان را مورد حمله قرار دادند. خط خبری که از میان سخنان پاپ انتخاب شد و از سوی رسانه‌های اصلی غرب جمعی در جهت‌دهی افکار عمومی جهان مورد استفاده قرار گرفت "بالا بردن پرچم سفید" به معنای تسلیم شدن اوکراین در مقابل روسیه بود.
برهمین اساس برخی از سیاست‌مداران اروپایی حملات شدید الحنی را نسبت به رهبری کلیسای کاتولیک ابراز کردند از آن جمله می‌توان به دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین اشاره داشت که در حساب شخصی خود در فضای مجازی عنوان کرد "پرچم ما یک پرچم زرد و آبی است. این پرچمی است که با آن زندگی می کنیم، می‌میریم و پیروز می‌شویم. ما هرگز پرچم دیگری را برافراشته نخواهیم کرد" و در ادامه با توهینی اشکار کلیسای کاتولیک را متهم به همکاری با روسیه کرد "در عین حال، وقتی صحبت از پرچم سفید به میان می‌آید، ما این استراتژی واتیکان را در نیمه اول قرن بیستم بیاد می‌آوریم. من می‌خواهم از تکرار اشتباهات گذشته خودداری شود و از اوکراین و مردمش در مبارزه عادلانه برای زندگی‌شان حمایت کنیم." که به‌نظر می‌رسد وزیرخارجه اوکراین به همکاری بین برخی از کلیسای کاتولیک و نیروهای نازی در طول جنگ جهانی دوم اشاره دارد.
تبریزی در ادامه گفت، اما در پس این هجمه رسانه‌ای به صحبت‌های پاپ فرانسیس می‌توان نکات جالبی را مشاهده کرد که توجه به آنان می‌تواند در تحلیل و بررسی روندهای موجود در جنگ روسیه و غرب‌جمعی موثر واقع شود.
Министр иностранных дел Украины Дмитрий Кулеба - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2024
پاسخ گستاخانه وزیر خارجه اوکراین به درخواست پاپ فرانسیس
1- بررسی دلایل این موضوع که چرا رسانه‌های غربی در یک حرکت هماهنگ نگذاشتند تا صدای پاپ فرانسیس آن‌طور که بود به گوش مردم اروپا برسد. چرا صحبت از صلح آن‌هم از سوی بالاترین رهبر مذهبی مسیحیان جهان اینقدر برای رهبران غربی و جریان رسانه‌ای آنان گران تمام شده است. پاپ در این مصاحبه بارها اعلام می‌کند درخواست وی شروع مذاکرات برای آتش بس و دست‌یابی به صلح با هدف جلوگیری از گشته شدن افراد بیشتر است. هرگونه اقدام به مذاکره نشانه ضعف و قبول شکست نیست. مطمئنا این درخواست یکی از رهبران مذهبی جهان با سیاست‌های جنگ‌طلبانه دلتمردان غربی در تضاد کامل قرار دارد.
2- به نظر می‌رسد نکته‌ای که در پس اظهارات پاپ فرانسیس نهفته است و باید به آن توجه کرد این است که خواست پاپ با توجه به شرایط حاکم بر کشورهای اروپایی درخواست بدنه اجتماعی اروپا مبنی‌بر اتمام جنگ و دست‌یابی به صلح است. تصویری که در حال حاضر از اروپا منعکس می‌شود خستگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم اروپا از حمایت‌های بی‌حاصل دلتمردان این کشورهاست که بالطبع هزینه‌های زندگی را برای مردمان اروپا بالا برده است. شاید بتوان گفت سخنان پاپ خواست مردم اروپا است برخلاف اهداف سیاست‌مداران اروپایی که تنها بر طبل جنگ می‌کوبند.
3- پوتین بارها بر آغاز مذاکرات برای دست‌یابی به فرمول صلح صحبت کرده است و آمادگی فدراسیون روسیه را برای انجام هرگونه مذاکرات اعلام داشته اما این دلتمردان غربی بوده‌اند که هرگونه صدای صلح را به هرشکلی که بوده خفه کرده‌اند. تقابل با صحبت‌های رهبر کاتولیک‌های جهان نیز که می‌تواند موج مخالفت با جنگ‌طلبی رهبران اروپایی را در میان افکار عمومی اروپائیان و حتی مردم آمریکا تقویت کند را باید در همین راستا تحلیل کرد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.12.2023
پوتین: سخنان بایدن در مورد حمله روسیه به ناتو پوچ و بیهوده است
4- اما چهارمین نکته که به نظر مهم‌ترین آن هم باشد موجی است که پس از مصاحبه ولادیمیر پوتین با تاکرکالرسون در میان مردم جهان برانگیخته شده است. بیان دلایل اصلی جنگ از زبان پوتین که درست بر خلاف آن‌چیزی بود که دستگاه رسانه‌ای و رهبران سیاسی غرب در دو سال گذشته در اختیار افکار عمومی قرار می‌دادند. پوتین در این مصاحبه در کنار دلایل آغاز درگیری در اوکراین خواست خود برای اتمام و دست‌یابی به یک صلح پایدار را بیان کرد. وی همچنین به افکار عمومی غربی گفت که چطور صلحی که در استانبول به دست آمده بود را رهبران غربی (بوریس جانسون) از بین بردند. تصویری که پوتین از روسیه ارائه داد در کنار خواست پاپ فرانسیس برای شروع روند مذاکات صلح، تمام تلاش‌های غرب‌جمعی برای ادامه این جنگ بی‌حاصل را نقش برآب کرده است.
مهدی سیف تبریزی در پایان خاطر نشان کرد، به‌نظر می‌رسد از این پس رهبران اروپایی کار بسیار سختی در اقناع افکار عمومی برای ادامه این جنگ و تامین مالی آن از یک سو و ساخت تصویری شیطانی از پوتین و روسیه در اذهان مردم جهان خواهند داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала