سوئد: اروپا به جای اتکا به ایالات متحده، باید یک دفاع قوی ایجاد کند

© AP Photo / Johanna Geronسفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد
سفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2024
اشتراک
نخست وزیر سوئد، گفت که کشورهای اروپایی ناتو باید دفاعی به اندازه کافی قوی بسازند و فقط به ایالات متحده برای ارائه آن متکی نباشند.
به گزارش اسپوتنیک، اولف کریسترسون به پولیتیکو گفت: "کشورهای اروپایی ناتو باید به اندازه کافی دفاعی قوی بسازند و فقط به ایالات متحده برای تأمین و پرداخت دفاعی قوی متکی نباشند".
نخست وزیر سوئد همچنین خاطرنشان کرد که اروپا باید وابستگی خود به چین را در بخش های استراتژیک کاهش دهد تا با رویکرد آمریکا همسو شود.
پرچم سوئد روز دوشنبه در مقر ناتو در بروکسل برافراشته شد و رسماً پیوستن این کشور به این بلوک به عنوان سی و دومین عضو را نشان داد.
فنلاند و سوئد، در پس‌زمینه رویدادهای اوکراین در ماه مه 2022، درخواست‌هایی را برای پیوستن به این اتحاد ارسال کردند. فنلاند در 4 آوریل 2023 سی و یکمین عضو ناتو شد. درخواست سوئد برای مدت طولانی توسط ترکیه و مجارستان مسدود شده بود. آنکارا به ویژه نسبت به حمایت سوئد از گروه های کرد و محدودیت در صادرات تسلیحات ابراز نگرانی کرد. در اجلاس سران ناتو در مادرید در ژوئن 2022، ترکیه، سوئد و فنلاند یادداشت امنیتی امضا کردند که گفته می‌شود نگرانی‌های آنکارا در مورد مبارزه با تروریسم و ​​محدودیت‌های تسلیحاتی را برطرف می‌کند. سوئد همچنین متعهد شد به تسریع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا کمک کند. مجارستان نیز به نوبه خود متعهد شد که درخواست سوئد را پس از تایید ترکیه تایید کند.
در سال های اخیر، روسیه از فعالیت بی سابقه ناتو در مرزهای غربی خود خبر داده است. ناتو در حال گسترش فعالیت ها است و آن را "بازدارندگی از تجاوز روسیه" می نامد. مسکو بارها نسبت به افزایش نیروهای اتحاد در اروپا ابراز نگرانی کرده است. کرملین خاطرنشان کرد که روسیه کسی را تهدید نمی کند، اما اقداماتی را که به طور بالقوه برای منافع آن خطرناک است نادیده نخواهد گرفت.
لازلو توروکای، رئیس حزب راستگرای مجارستانی "مادری ما" که به تصویب درخواست سوئد رای منفی داد، به اسپوتنیک گفت که پذیرش سوئد در ناتو یک اقدام تحریک‌آمیز است، بنزین بر آتش و گامی به سوی جنگ جهان سوم است. حضور سفیر آمریکا در پارلمان مجارستان در رای گیری، اقدامی غیرقابل قبول فشار بر یک کشور مستقل است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала