توضیح آنکارا در مورد طرح های آمریکا برای ایجاد بندر در غزه

© AP Photo / Tsafrir Abayovحمله هوایی اسرائیل به تأسیسات نظامی زیرزمینی در نوار غزه
حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات نظامی زیرزمینی در نوار غزه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2024
اشتراک
روزنامه استار به نقل از اظهارات رئیس وزارت خارجه ترکیه نوشت: "هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، ابتکار آمریکا برای ایجاد بندر موقت در غزه را نتیجه واکنش بین‌المللی دانست."
به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به کنگره گفت که به پنتاگون دستور می دهد تا یک بندر موقت برای ارسال کمک های بشردوستانه در نوار غزه بدون حضور نیروهای آمریکایی در آنجا بسازد. یک منبع دیپلماتیک در پایتخت ترکیه پیشتر به اسپوتنیک گفت که طرف ترکیه در حال مطالعه گزارش‌ها درباره ابتکار عمل آمریکا است، آنکارا دائماً از شکستن محاصره حمایت می‌کند.
استار می نویسد: "فیدان با بیان اینکه رویکرد دولت آمریکا برای ایجاد بندر موقت در غزه نیز ناشی از واکنش افکار عمومی بین المللی بود، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها خود را موظف به انجام کاری می دانند."
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2024
اردوغان: سازمان های بین المللی به خاطر سکوت در قبال مرگ و میر در غزه متهم اند
در 7 اکتبر 2023، اسرائیل به عنوان بخشی از عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. پس از این، نیروهای این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 نفر را به گروگان گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از 5 هزار نفر زخمی شده اند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. ظرف چند روز، ارتش اسرائیل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را تحت کنترل خود درآورد و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد. در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد.
وزارت بهداشت غزه گزارش داد که تعداد کشته‌شدگان حملات اسرائیل به نوار غزه از مرز 30 هزار نفر گذشته و بیش از 72 هزار نفر زخمی شده‌اند.
حماس مدعی شد که حدود 200 تا 250 گروگان در نوار غزه وجود دارد. در این زمان، بر اساس اطلاعات رسمی اسرائیل، 112 گروگان آزاد شده بودند، بیش از 30 نفر کشته شده بودند و حدود 100 نفر هنوز در منطقه محاصره فلسطین نگهداری می شدند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала