اردوغان دولت اسرائیل را با نازی ها مقایسه کرد

اردوغان
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2024
اشتراک
رئیس‌جمهور ترکیه گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دولت او نام‌های خود را با تعدادی از "نازی‌های امروزی" یکی کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در سخنانی گفت: "از 7 اکتبر ما با حوادث شرم آور زیادی روبرو بوده ایم که قلب ما را شکسته است. نتانیاهو و دولتش در نتیجه جنایات علیه بشریت که در نوار غزه مرتکب شدند، نام خود را با هیتلر و موسولینی یکی کرده اند. درست به عنوان نازی های امروزی."
به گفته وی، ترکیه از روز اول "حمله اسرائیل به غزه" تمام نیروها و امکانات خود را بسیج کرد.
رهبر ترکیه در ادامه گفت: "ما در نشست های بین المللی که در آن شرکت داشتیم به نمایندگی از فلسطینی ها صحبت کردیم. این هفته میزبان محمود عباس رئیس جمهور فلسطین در آنکارا بودیم. ما از آن کشورهایی هستیم که کشتار غزه را فراموش نمی کنیم. اگر 15 سال پیش طیب اردوغان در مقابل قاتلان ایستاد و گفت "یک دقیقه" (در مورد جمله معروف اردوغان در مناظره در داووس)، امروز نیز او محکم روی همان نقطه ایستاده است."
اردوغان که در پنجاه و سومین مجمع عمومی بنیاد گسترش علم سخن می گفت، افزود: "متأسفانه جهان اسلام با حدود 2 میلیارد نفر در انجام کامل وظیفه برادرانه خود در قبال مردم فلسطین ناکام مانده است."
به گفته وی، تا امروز بیش از 32 هزار فلسطینی در نتیجه "حملات مستقیم اسرائیل علیه غیرنظامیان" کشته و بیش از 72 هزار فلسطینی زخمی شده اند.
وی تاکید کرد: "بهبود روابط با رهبری مصر به نفع ارسال کمک های بشردوستانه به غزه بوده است."
اردوغان افزود: "آنکارا قاطعانه پشت جنبش حماس فلسطینی ایستاده است و هیچ کس نمی تواند این کشور را مجبور به استفاده از اصطلاح "سازمان تروریستی" در رابطه با آنها کند."
رهبر ترکیه تاکید کرد: "در سفری که به عنوان رهبر حزبم به آمریکا داشتم، به آنها گفتم که "حماس یک سازمان مقاومت است." هیچ کس نمی تواند ما را مجبور کند که از اصطلاح "سازمان تروریستی" برای اشاره به حماس استفاده کنیم. ترکیه کشوری است که همه مسائل را با رهبران حماس در میان می گذارد و قاطعانه پشت سر آنها می ایستد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала