دستیار علمی پوتین از همکاری با ایران در تاسیسات ابرعلمی روسیه خبر داد

© Феоктистов ДмитрийАндрей Фурсенко
Андрей Фурсенко - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2024
اشتراک
دستیار علمی رئیس جمهور روسیه به اسپوتنیک گفت، دانشمندان ایران علاقه مند به فعالیت روی تاسیسات کلاس "مگا علوم" روسیه هستند و روی آنها کار خواهند کرد، مذاکرات فعالی نیز با چین در حال انجام است و علاقه دانشمندان کشورهای CIS نیز وجود دارد.
به گزاارش اسپوتنیک، آندری فورسنکو در حاشیه جشنواره جهانی جوانان گفت: " بچه های ایرانی، علاقه مند هستند و کار خواهند کرد، می توانم بگویم که مذاکرات فعالی با چین در حال انجام است، جوانان حوزه CIS نیز آماده هستند و می خواهند با هم کار کنند. علاوه بر این، این افراد بسیاری هستند که تحصیلات خود را در روسیه گذرانده اند."
وی خاطرنشان کرد که یکی از "مراکز ثقل"، مؤسسه کورچاتوف است که نقش یک "تحکیم‌کننده پیوند" را ایفا می‌کند.
نیکیتا مارچنکوف، رئیس مجتمع تحقیقاتی سنکروترون-نوترون کورچاتوف، به نوبه خود یادآور شد که در روسیه یک انجمن بین المللی وجود دارد که در اطراف قوی ترین راکتور تحقیقاتی نوترونی جهان، PIK متمرکز است. تا به امروز تعدادی از کشورهای خارجی از جمله بلاروس، ازبکستان و ایران به این انجمن پیوسته اند.
وی گفت: "اکنون چندین کشور دیگر در حال آماده شدن برای پیوستن هستند، جالب ترین چیز این است که این انجمن برنامه ریزی شده است تا گسترش یابد، یعنی یک انجمن نه تنها در مورد راکتور، بلکه تمام تاسیسات بزرگی که در قلمرو روسیه کار می کنند."
پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که روسیه از دانشمندان کشورهای دیگر دعوت می‌کند تا برای کار در تأسیسات علمی خود در کلاس ابر علمی همکاری کنند.
جشنواره جهانی جوانان از 1 تا 7 مارس در منطقه فدرال سیریوس با فرمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار می شود. برگزار کننده جشنواره "روس مالادیوژ" است. اسپوتنیک شریک اطلاعات عمومی جشنواره جهانی جوانان 2024 است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала