ایروانی: دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند به توقف درگیری‌ها کمک کند

ایروانی
ایروانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2024
اشتراک
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفت: وجود دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند به توقف درگیری‌ها، کاهش تعداد پناهجویان افغانستانی که به کشورهای همسایه می‌روند، و نیز حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان کمک و بنیادی برای ثبات و امنیت در افغانستان ایجاد کند.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از ایرنا، امیر سعید ایروانی ، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان گفت: با وجود تلاش های سازمان ملل متحد و تدابیر متخذه توسط مقامات موقت، وضعیت در افغانستان همچنان چالش‌برانگیز است.
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: طبق تخمین گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل متحد(S/2024/196)، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، حدود 23.7 میلیون نفر، در سال 2024 به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت. شکنندگی اقتصادی که بر 65 درصد خانوارها در سال 2023 تأثیر ‌گذاشته همچنان موجب ناامنی غذایی شدید در این کشور شده است.
وی گفت: چالش‌هایی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، و کاستی‌های موجود در حوزه کنترل مرزی همچنان ادامه دارد و ثبات افغانستان و همسایگان آن را تهدید می‌کند.
سفیر ایران در سازمان ملل گفت: تهدید گروه‌های تروریستی موجب نگرانی همسایگان شده است. متأسفانه، مقامات موقت هنوز تعهدات خود را برای مبارزه با تروریسم اجرا نکرده‌اند.
ایروانی ادامه داد: وجود یک دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات، مانند توقف درگیری‌ها و کاهش تعداد پناهجویان افغانستانی که به کشورهای همسایه می‌روند، کمک کند. دولت فراگیر همچنین می‌تواند بنیادی برای ثبات و امنیت در افغانستان ایجاد و به حمایت از حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان کمک کند. جمهوری اسلامی ایران نشان دولت فراگیر را بهبود زندگی مردم افغانستان و بازگرداندن پناهجویان می‌داند، که متأسفانه در دو سال گذشته رو به وخامت نهاده و برای ما چالش‌های معتنابهی ایجاد کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала