انتقاد دبیرکل سابق ناتو از رویکرد شولتز و ماکرون در خصوص اوکراین

© AFP 2023 / John ThysГенеральный секретарь НАТО Андерс Фог Расмуссен
Генеральный секретарь НАТО Андерс Фог Расмуссен - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2024
اشتراک
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو، اولاف شولز، صدراعظم آلمان را بسیار کند و بلاتکلیف توصیف کرد و سخنان امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد احتمال ورود نیروهای ناتو به اوکراین را "حرف اضافی" خواند.
به گزارش اسپوتنیک، راسموسن در مصاحبه با روزنامه سوئیسی نویه زورچر سایتونگ گفت: "ما به سران کشورهایی نیاز داریم که قاطعانه عمل کنند. در زمان جنگ شما نمی توانید با پیروی از افکار عمومی رهبری کنید. ما به یک دولت بسیار قاطع تر آلمان نیاز داریم. صدراعظم فدرال شولتز بسیار کند است، بیش از حد مشکوک است. او مانند یک رهبر رفتار نمی کند."
به گفته راسموسن، علیرغم این واقعیت که پس از ایالات متحده، آلمان است که بیشترین سرمایه گذاری مالی را در اوکراین انجام می دهد، از کمک برلین قدردانی نمی شود. راسموسن همچنین گفت که نمی‌داند چرا آلمان موشک‌های تاروس را تامین نمی‌کند. به گفته وی، او حتی کمتر متوجه می‌شود که چرا ایالات متحده موشک‌های دوربرد ATACMS را عرضه نمی‌کند، اما این موضوع را گسترش نداده است. دبیرکل سابق ناتو از رویکرد فرانسه و رئیس جمهور آن نیز ابراز نارضایتی کرد.
راسموسن سخنان ماکرون در مورد احتمال ورود نیروهای ناتو به اوکراین را "حرف اضافی زدن" خواند. او گفت: "این ها تنها حرف است. به این ترتیب، ماکرون تلاش می‌کند تا کمک‌های شرم‌آور کم فرانسه را توجیه کند".
پیش از این، ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود که اتحادیه اروپا با ایجاد "ائتلاف نهم برای حملات عمیق" موافقت کرده است که موشک‌های میان‌برد و دوربرد اوکراین را تامین می‌کند. او همچنین گفت که فرانسه برای جلوگیری از "پیروزی روسیه در این جنگ" هر کاری انجام خواهد داد. به گفته وی، رهبران کشورهای غربی در مورد امکان اعزام نیرو به اوکراین گفت و گو کرده اند، اما هنوز توافقی حاصل نشده است. مدت کوتاهی پس از اظهارات مکرون، شولتز صدراعظم آلمان و بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان گفتند که آلمان نیروهای خود را به اوکراین اعزام نخواهد کرد و شولتز تاکید کرد که کشورهای ناتو در مجموع قرار نیست این کار را انجام دهند. علاوه بر این، صدراعظم بار دیگر اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای ارسال موشک های کروز دوربرد تاروس به اوکراین وجود ندارد.
کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین در مورد امنیت نظامی و کنترل تسلیحات، پیشتر به اسپوتنیک گفته بود که اعزام احتمالی ارتش آنها توسط کشورهای غربی به اوکراین خطر درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه را افزایش می دهد.
روسیه معتقد است که ارسال تسلیحات به اوکراین در حل و فصل موضوع این کشور تداخل دارد، این موضوع کشورهای ناتو را مستقیماً در درگیری دخالت می دهد و آنها "با آتش بازی می کنند". سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. به گفته وی، ایالات متحده و ناتو مستقیماً در این درگیری دخالت دارند، از جمله نه تنها با تهیه سلاح، بلکه با آموزش پرسنل در بریتانیا، آلمان، ایتالیا و سایر کشورها. کرملین اعلام کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات از غرب کمکی به مذاکرات نمی کند و تأثیر منفی خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала