کنعانی: جزایر سه گانه تعلق ابدی به خاک ایران دارد

© Photo / IRNA ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2024
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی روز دوشنبه 14 اسفند ماه 1402 در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره انتخابات 11 اسفند و سایر مسائل روز صحبت کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در روز جمعه گذشته 11 اسفند شاهد رخداد مهم ملی و برگزاری شکوهمند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بودیم که در فضایی امن و سالم و پر نشاط و با حضور هوشمندانه و با بصیرت ایرانیان در سراسر کشور برگزار شد، به ملت ایران برای استفاده از حق خود و مشارکت در انتخابات مهم و منتخبان ملت و نامزدهای راه یافته به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تبریک گفت. از اینکه مورد اعتماد و وثوق ملت ایران واقع شدند تبریک می‌گویم. امیدوارم منتخبان ملت در مسیر خدمت به مردم هم در خانه ملت و هم در خبرگان رهبری توفیقات روزافزونی را داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در جده و مذاکرات درباره توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل عنوان کرد: یک رخداد مهمی را فردا در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با مسأله فلسطین شاهد خواهیم بود. این دومین نشست وزرای خارجه این سازمان درباره تحولات غزه است. هم نشست اول و هم نشست دوم محصول تلاش‌ دیپلماتیک ایران و تعداد دیگری از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است. با توجه به جایگاه و اهمیت ویژه سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با مسأله فلسطین و اینکه فلسفه شکل گیری این سازمان در ارتباط با مسأله فلسطین بوده انتظار این بود در طول بازه زمانی پنج ماهه گذشته جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه فلسطین و غزه شاهد اقدام موثر و تعیین کننده‌ای از سوی این سازمان باشیم.

کنعانی افزود: به رغم جلسه‌ای که برگزار شد شاهد نبودیم این سازمان آنگونه که اقتضا می‌کند بتواند در مسیر ایجاد بازدارندگی از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند. تلاش مجموعه کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و اعلام دیدگاه‌ها قابل تقدیر است. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: متاسفانه شاهدیم در سایه جنگ طلبی مقامات رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت نامحدود آمریکا از این رژیم در طول بازه زمانی پنج ماه گذشته جنگ ناجوانمردانه علیه غزه ادامه یافته است. سازمان همکاری اسلامی در معرض یک آزمون قرار دارد که بتواند نشان دهد تا چه میزان به آرمان فلسطین پایبند است.

وی گفت: انتظار ملت مظلوم فلسطین و همه ملت‌های اسلامی از رهبران کشورها و دولت‌های اسلامی این است که فردا در تکمیل گام‌هایی که تاکنون برداشتند تصمیم قوی و با اتفاق آرا در ارتباط با برداشتن گام موثر برای حمایت جدی از مسأله فلسطین اتخاذ کنند.
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: تکلیف کشورهای اسلامی فردا در جلسه سازمان همکاری اسلامی روشن است. تصمیم جدی برای ایجاد بازدارندگی و پایان دادن جنگ علیه غزه و همچنین ارسال کمک‌های انساندوستانه و ممانعت از تحقق توطئه رژیم صهیونیستی برای کوچاندن مردم غزه.
کنعانی خاطرنشان کرد: از هر رخدادی که به توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی منجر شود حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه شب گذشته شورای همکاری خلیج فارس که مدعی مالکیت کویت و عربستان سعودی بر میدان آرش شدند، گفت: مواضع اصولی خود را مبتنی بر قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل اعلام کردیم. طرح ادعاهای بی اساس و یکجانبه هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. وی افزود: در ارتباط با بهره برداری از منابع مشترک در خلیج فارس و میدان آرش، جمهوری اسلامی ایران براساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی که در این زمینه وجود دارد، همواره بر همکاری سازنده مبتنی بر منافع و مصالح مشترک تأکید کرده است و در گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات کویتی بر تداوم مذاکرات حقوق و فنی تاکید کردیم.
کنعانی ادامه داد: نگاه ما به مناسبات با همسایگان نگاه مبتنی بر تلاش برای ایجاد فضای مثبت و سازنده و تامین منافع مشترک و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف از طریق گفت‌وگوهای فنی و دوستانه و خارج از طرح موضوعات در چارچوب رسانه‌هاست. به گفته وی طرح این موضوعات در فضای رسانه‌ای و درج آن در بیانیه‌های یکجانبه به هیچ وجه کمک کننده نیست.
وی در ادامه پیرامون ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر درخواست ایران از سودان برای ساخت پایگاه در دریای سرخ و رد این موضوع از سوی وزیر خارجه سودان بیان کرد:
وی در ادامه گفت: رژیم صهیونیستی در قبال اقدامات تحریک آمیز علیه لبنان مسؤولیت دارد. شکل دادن به ائتلاف‌های تخیلی و وهمی و خودخوانده و یکجانبه را در منطقه کمک کننده به صلح و ثبات در منطقه نمی‌دانیم و آنها را مخل نظم و امنیت می‌دانیم. امیدواریم کشورها از دست دادن به اقدامات یکجانبه با شعارهای اصلاح طلبانه که در عمل مخل امنیت در منطقه است خودداری کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند گفت:حق‌آبه ایران از هیرمند یک حق اثبات شده و قانونی است و بارها مواضع خود را اعلام کردیم. مقامات دولت سرپرستی افغانستان بر مطالبه ایران تأکید کردند. ما انتظار داریم مقامات افغانستان بر تعهد خود متعهد باشند و برمبنای آب موجود و مکانیسم‌های حقوقی حقوق آبی ایران براساس این معاهده تأمین کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و طرح ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی بیان کرد: با توجه به تحولاتی که در منطقه به ویژه در فلسطین و تداوم جنایات جنگی، نسل کشی و کشتار بی رحمانه فلسطینی‌ها در غزه جاری است، طرح موضوعات اختلاف برانگیز و ادعاهای بی اساس در نشست‌های شورای همکاری محل تأسف است.
کنعانی بیان کرد: مفاد مرتبط با تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را در بیانیه پایانی نشست 159 وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را قویا محکوم می‌کنیم. جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است و اشاره به آنها در بیانیه این نشست فاقد ارزش حقوقی است. بارها بر حاکمیت خود بر جزایر سه گانه ایرانی براساس اصول و قواعد پذیرفته شده حقوق بین‌الملل تصریح کردیم. ایران حاکمیت خود را بر خاک خود اعمال می‌کند و شورای همکاری در جایگاهی نیست که در خصوص اقدامات حاکمیتی از سوی ایران و اظهارات مقامات عالی ایران در خصوص ابوموسی و سفرهای مقامات ایران به جزیره‌ای که تعلق ابدی به خاک ایران دارد، اظهارنظر کنند.

وی گفت: صدور این بیانیه‌ها و بیانیه‌های یکجانبه و یک طرفه نافی وجود فضای مثبت در مناسبات ایران و کشورهای این منطقه است. سخنگوی وزارت خارجه افزود: انتظار داریم همسایگان زمینه را برای ارتقای مناسبات منطقه‌ای فراهم کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری‌ها با دولت سرپرستی افغانستان گفت:
این همکاری‌ها اهداف و اصول روشنی دارد، کمک به ثبات، امنیت و توسعه افغانستان، اصول راهگشایی در تنظیم مناسبات اصولی و سازنده ایران با دولت سرپرستی افغانستان است.وی ادامه داد: ثبات و امنیت در افغانستان به ثبات و امنیت در منطقه و مرزهای مشترک کمک می‌کند. تحکیم امنیت در مرزهای مشترک هدف اصولی ایران است. اقتصادسازی مرزها با افغانستان به تحکیم امنیت مرزها نیز کمک می‌کند. ایران از منظر انسانی و اخلاقی و پیوندهای عمیق انسانی، تاریخی و فرهنگی و خویشاوندی با ملت افغانستان و کمک به بهبود شرایط اقتصادی در افغانستان برای خود ماموریت و ضرورت تلقی می‌کند.
کنعانی اضافه کرد: در مناسبات دوجانبه با دولت سرپرستی افغانستان از مذاکرات اصولی صرفنظر نمی‌کنیم. ما در همه گفت‌وگوهای مرتبط با مقامات ذیربط افغانستان بحث حق‌آبه را مطرح می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره کریدور زنگزور گفت: موضع ایران همان موضعی است که بارها اعلام کرده و در موضع ایران تغییری ایجاد نشده و نخواهد شد. با هر گونه تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه که منجر به تغییر مرزها در منطقه شود، مخالفیم و بارها مواضع خود را بیان کردیم.سخنگوی وزارت خارجه انتخابات آمریکا را موضوع داخلی و مرتبط با ملت آمریکا خواند و افزود: آنچه برای ما مهم است رفتار دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. تغییرات روسای جمهور یا دولت در داخل آمریکا امری است مرتبط با مردم این کشور و همچنین حقوق مردم آمریکا.وی گفت: انتظاری که از دولت‌های آمریکا همواره داشتیم این بود که از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند و در تعامل با ایران با احترام تعامل کنند. نسبت به تحولات مرتبط با انتخابات در آمریکا دیدگاه خاصی اکنون نداریم و آنچه مرتبط با ایران است رفتار دولت آمریکا نسبت به ایران است.
این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره برجام اظهار داشت: در خصوص برجام هم آمد و رفت دولت‌ها در آمریکا تغییری در تعهد دولت این کشور نسبت به برجام ایجاد نخواهد کرد. دولت آمریکا یکجانبه از برجام خارج شد و مسؤولیت‌های خروج یکجانبه و غیرقانونی متوجه این دولت است.
کنعانی بیان کرد: هدف اصلی ما لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه ملت ایران و برخورداری دولت و ملت ایران از حقوق تعریف شده در چارچوب برجام است. کانال‌های دیپلماتیک همچنان بین طرف‌های مذاکره بین ایران و آمریکا با واسطه فعال است. چارچوب‌های دیپلماتیک به قوت خود باقی است و در این خصوص تغییری ایجاد نشده است.

وی تصریح کرد: ما پایبند به میر مذاکره بودیم و هستیم و در صورت حسن نیت طرف مقابل معتقدیم امکان جمع بندی مذاکرات و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام همچون گذشته وجود دارد.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به‌ سؤالی بیان کرد: آنچه باعث تداوم جنگ در غزه شد جنگ طلبی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا بود. هر زمان آمریکا حمایت خود را متوقف کند این رژیم بیش از یک ساعت قادر به ادامه جنگ نیست. امیدواریم مقامات آمریکا صدای ملت‌های دنیا را بشنوند اگر برای حقوق بشر و آرا و اظهارنظر مردم خود ارزشی قائلند این صداها را بشنوند.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی گفت: آنچه در روابط ایران و آمریکا اثرگذار بوده و خواهد بود رفتار دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران است. ملت ایران رفتار نابرابر و مداخله جویانه و فراقانونی دولت آمریکا علیه دولت و ملت ایران را برنمی‌تابد. رفتار دولت آمریکا محل قضاوت است و هرگونه تعامل ایران با دولت آمریکا صرفا مبتنی بر ماهیت و رفتار دولت آمریکا خواهد بود. تغییری در رفتار دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب مشاهده نشده است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: از ابتدای بحران غزه از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و انسانی خود برای کمک به پایان جنگ ظالمانه و شرورانه علیه ملت فلسطین استفاده کردیم. حمایت ایران از مسأله فلسطین قدیمی و ریشه دار و مبتنی بر نگاه انسانی و اخلاقی و مبتنی بر حقوق بین‌الملل است. اشغال فلسطین را غیرقانونی و ظالمانه تلقی کردیم و معتقد به پایان دادن به این اشغال هستیم.
وی افزود: بارها اعلام کردیم هفت اکتبر رخداد در خلاء نبود واکنشی به هفتاد و پنج سال اشغالگری بود.معتقد به پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و نوار غزه هستیم. در زمینه کمک‌های انسانی سعی کردیم از همه امکانات موجود استفاده کنیم چه در گفت‌وگو با دولت مصر و چه در تعامل با صلیب سرخ و ... از این ظرفیت‌ها غفلت نکردیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала