پرتاب موشک فالکون 9 حامل فضانوردان آمریکا و روسیه

© Photo / SpaceXفالکون 9
فالکون 9 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2024
اشتراک
قرار بود این پرتاب در ماه فوریه انجام شود، اما چندین بار به تعویق افتاد. آخرین تلاش برای پرتاب روز قبل به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شد.
به گزارش اسپوتنیک، پرتاب فالکون 9 در فلوریدا با فضاپیمای "کریو دراگون" حامل خدمه بین المللی "کریو 8" به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد. پرتابگر در ساعت 22:53 به وقت ساحل شرقی آمریکا پرتاب شد.
فضانوردان آمریکایی متیو دومینیک، مایکل بارت، ژانت اپس و همچنین فضانورد روسی الکساندر گربنکین با فضاپیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز می‌کنند. قرار است خدمه حدود شش ماه در مدار بمانند.
پرواز فضانورد روسی با فضاپیمای آمریکایی در چارچوب توافق نامه بین ایالات متحده و فدراسیون روسیه در مورد پروازهای متقابل به ایستگاه فضایی بین المللی انجام می شود. قرارداد منعقد شده بین روسکوسموس و ناسا تصریح می کند که خدمه فضاپیمای روسی یک فضانورد آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین المللی می فرستد و یک فضانورد روسیه با فضاپیمای آمریکایی پرواز خواهند کرد.
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2024
در وزارت خارجه روسیه تماس ها با آمریکا در مورد موضوع استقرار سلاح در فضا را بی نتیجه خواندند
اولین نوع از اینگونه پروازهای متقابل، پرواز سایوز ام اس-22 با فضانورد آمریکایی، فرانک روبیو بود؛ این ماموریت در سپتامبر 2022 به ایستگاه فضایی بین المللی سازماندهی شد.
چند هفته بعد، آنا کیکینا با «کریو دراگون» به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کرد. در مارس 2023، آندری فدیایف با Crew Dragon (ماموریت Crew-6) به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کرد که دیرتر کنستانتین بوریسوف جایگزین او شد. پیش از این، روسکسموس اطلاع داده بود که برنامه پرواز متقابل از ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2025 تمدید شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала