گزارش و تحلیل

واکاوی سخنرانی قدرتمند ولادیمیر پوتین

© Sputnik / Dmitry Astakhov /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин выступает с ежегодным посланием к Федеральному Собранию
Президент РФ Владимир Путин выступает с ежегодным посланием к Федеральному Собранию - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.02.2024
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه طی یک سخنرانی پیام سالانه خود به مجلس فدرال را ایراد نمود.
به گزارش اسپوتنیک، سخنرانی رئیس جمهور روسیه در قالب، بیست و نهمین سخنرانی در تاریخ معاصر روسیه و نوزدهمین سخنرانی پوتین است. این سخنرانی دو هفته پیش از انتخابات سراسری روسیه ایراد شد و نه تنها از تلویزیون دولتی که از صفحه‌های نمایش بزرگ در شهرها و حتی در بعضی از سینماها نیز پخش شد. سخنرانی وی به موضوعات کلیدی منجمله حفاظت از حاکمیت روسیه، مقابله با دخالت بیگانگان در أمور داخلی روسیه، آماده باش در برابر تهدیدات هسته ای ، پروپاگاندا در غرب، وضعیت اقتصادی روسیه بود و همچنین بخش از تمرکز سخنرانی ریاست‌جمهوری روسیه به موضوع تکنولوژی، پیشرفت و آموزش اختصاص داشت.
از سویی، بخش زیادی از صحبت‌های آقای پوتین معطوف به ایالات متحده بود که به گفته او می‌خواهد روسیه را وارد یک "مسابقه تسلیحاتی" کند. ولادیمیر پوتین در ادامه افزود: در سال 2018 روسیه پیشنهادی برای توافق هسته‌ای با آمریکا ارائه داد اما واشنگتن آن را "ویران" کرد. رئیس جمهور بر این باور است که رهبران آمریکا می‌خواهند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر سال 2024 به رای‌دهندگان القا کنند که ایالات متحده "همچنان قدرت برتر جهان است."
در سخنان آقای پوتین نکته قابل تاملی وجود داشت و آن تاکید وی بر تقویت "قوای دفاعی‌ روسیه" در مقابل تلاش ناتو برای گسترش مرزهایش است و همچنین "وحدت سیاسی" به عنوان "ستون اصلی روسیه" نام برد و گفت نخواهد گذاشت احدی در امور داخلی آن دخالت کند. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین خواستار ایجاد "روابط تازه" با کشورهای عرب، آمریکای لاتین و آفریقا شد.
از سویی وی با دفاع از "ارزش‌های خانوادگی" و "ارزش‌های سنتی" در روسیه خواستار بارآوری بیشتر و "تکثیر ملت چند قومیتی ما" شد. او گفت در شش سال آینده روسیه باید از "رشد پایدار" در نرخ زاد و ولد اطمینان حاصل کند تا "کیفیت زندگی" خانواده‌ها بهبود یابد.
احسان تقوایی، کارشناس مسائل روسیه در خصوص صحبت‌های ولادیمیر پوتین گفت: پیام پوتین به مجلس فدرال در شرایطی صورت گرفت که از زمان آخرین سخنرانی طولانی وی، دست کم شاهد تحولاتی مهمی همچون کاهش کمک های مالی و تسلیحاتی غرب به اوکراین و به خصوص مخالفت جمهوری خواهان با بسته تسلیحاتی دموکرات ها برای کمک به اوکراین بوده، البته اروپایی ها دست کم در ظاهر همچنان از اوکراین حمایت می کنند اما در عمل این امر کاهش پیدا کرده است.
 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.02.2024
پیام سالانه پوتین به مجلس فدرال روسیه + پخش زنده
تقوایی با بیان این مقدمات در ادامه تحلیل پیام پوتین به مجلس فدرال گفت: به نظر می‌رسد سخنان رئیس جمهور روسیه را به طور کلی در سه محور مهم می‌توان خلاصه کرد.
نخست مسائل داخلی که پوتین ضمن ابراز امیدواری نسبت به کیفیت زندگی شهروندان روسی، آینده ای روشن برای صنعت کامپیوتر و هوش مصنوعی روسیه ترسیم کرد.
نکته بعدی پیام پوتین به بحث اقتصاد روسیه مربوط می شود که رئیس جمهور روسیه با تاکید بر تلاش مسکو برای ایجاد زیرساخت های مالی جدید با کشورهای دوست، از وضعیت ثبات اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد روسیه ابراز رضایت کرد.
محور بعدی پیام رئیس جمهور روسیه به بحث درباره روابط این کشور با غرب و ایالات متحده اختصاص داشت که وی هرگونه مناسبات را به در نظر گرفتن منافع روسیه منوط کرد و نظم جهانی بدون حضور روسیه را غیر ممکن دانست.
آخرین موضوع مورد اشاره ولادیمیر پوتین به بحث عملیات این کشور در اوکراین اختصاص دارد که به نظر می رسد شخص رئیس جمهور از تحولات کنونی جنگ رضایت دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала