واکنش آمریکا پیرامون درخواست کمک جمهوری ترانس نیستریا از روسیه

© Sputnik / Sergey Kuznecov /  مراجعه به بانک تصاویر Блокпост российских миротворцев на въезде в город Бендеры
Блокпост российских миротворцев на въезде в город Бендеры - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2024
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده با دقت اقدامات روسیه در ترانس نیستریا را زیر نظر دارد.
به گزارش اسپوتنیک، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از کیشینو و تیراسپول می خواهد برای غلبه بر اختلافات با یکدیگر همکاری کنند و با دقت اقدامات روسیه در ترانس نیستریا را زیر نظر دارد.
میلر در یک نشست خبری گفت: با توجه به نقش فزاینده روسیه در اروپا، ما اقدامات روسیه و وضعیت کلی در ترانس‌نیستریا را با دقت زیر نظر داریم.
وی بر حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی مولداوی در مرزهای شناخته شده بین المللی تاکید کرد.
میلر افزود: ما همچنان از کیشینو و تیراسپول می خواهیم تا با یکدیگر همکاری کنند و راه حل هایی برای نگرانی های مبرم جوامع هر دو طرف بیابند.
وزارت خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2024
مسکو: دفاع از منافع ساکنان جمهوری ترانس نیستریا مولداوی یکی از اولویت های روسیه است
یادآور می شود بر اساس قطعنامه ای که امروز چهارشنبه توسط کنگره نمایندگان همه سطوح جمهوری به رسمیت شناخته نشده ترانس نیستریا مولداوی به تصویب رسید، ترانس نیستریا در رابطه با محاصره اقتصادی از سوی مولداوی از روسیه در خواست کمک کرده است.
این سند خاطرنشان می کند که جمهوری ترانس نیستریا مولداوی با چالش ها و تهدیدهای بی سابقه ای از اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه و نظامی-سیاسی مواجه است.
ترانس‌نیستریا یا جمهوری پریدنستروویای مولداوی، یک جمهوری به رسمیت شناخته نشده است که کنار رود دنیستر در شرق مولداوی و در همسایگی با اوکراین قرار دارد.
ترانس نیستریا، که 60 درصد ساکنان آن روس و اوکراینی هستند، حتی قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دنبال جدایی از مولداوی بود، زیرا می ترسید که این جمهوری در پی اوج گیری ناسیونالیسم به رومانی بپیوندد. در سال 1992، پس از تلاش نافرجام کیشینو برای حل این مشکل با زور، ترانس نیستریا عملاً به سرزمینی خارج از کنترل آن تبدیل شد. در سال 2006، یک همه پرسی در این جمهوری به رسمیت شناخته نشده برگزار شد که در آن 96.62 درصد از مردم به پیوستن به روسیه رای مثبت دادند. با این حال، در آن زمان هیچ تصمیمی از مسکو گرفته نشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала