Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

در مورد جمهوری خودخوانده ترانس‌نیستریا مولداوی چه می دانیم؟

© Photo / Maxenceدر مورد جمهوری خودخوانده ترانس‌نیستریا مولداوی چه می دانیم؟
در مورد جمهوری خودخوانده ترانس‌نیستریا مولداوی چه می دانیم؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2024
اشتراک
اطلاعات مربوط جمهوری خودخوانده ترانس نیستریا مولداوی به اسم رسمی جمهوری پریدنستروویای مولداوی (PMR) در این مقاله اسپوتنیک آمده است:
موقعیت مکانی و جمعیت:
جمهوری ترانس نیستریا مولداوی در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. این کشور در دره باریکی است که از شمال به جنوب در امتداد سواحل رودخانه دنیستر امتداد دارد. از غرب با مولداوی (411 کیلومتر) و از شرق با اوکراین (405 کیلومتر) همسایه است. پایتخت آن تیراسپول است. بزرگترین شهرهای آن شامل بندری، ریبنیتسا، دوبوساری است.
مساحت کل ترانس نیستریا 4163 کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 400000 نفر است.
زبان های رسمی آن: روسی، مولداویایی و اوکراینی است.
این کشور دارای قانون اساسی، پارلمان، پرچم و سرود ملی خود و همچنین واحد پولی است که روبل ترانس‌نیستریا (روبل) نام دارد.
پیشینه:
ترانس نیستریا با جمعیت غالباً روس زبان، که جمعیت قومی آن 60 درصد روسی و اوکراینی هستند، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دنبال جدایی از مولداوی بود.
تنش ها با قانونی در سال 1989 تشدید شد، زمانی که شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی مولداوی، زبان روسی را عنوان زبان رسمی حذف کرد. مولداویایی، زبان رسمی انتخاب شد که باعث نارضایتی جمعیت اسلاو ترانس نیستریا گردید.
این منطقه در سال 1990 از جمهوری شوروی مولداوی جدا شد.
این جدایی منجر به درگیری مسلحانه شد. درگیری مسلحانه در ژوئن 1992 در جریان نبردها برای شهر بندری، واقع در ساحل سمت راست رود دنیستر، شدت گرفت. پس از اینکه مولداوی نتوانست منازعه را با زور حل کند، در 21 ژوئیه 1992 با کمک روسیه، توافقنامه آتش بس امضا شد و منطقه امنیتی غیرنظامی ایجاد شد.
از 23 اوت تا 31 اوت 1992، نیروهای حافظ صلح روسیه با هدف پایان دادن به خصومت ها بین طرف های درگیر و خروج نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی خود به منطقه درگیری وارد شدند.
درگیری های منطقه حل نشده باقی مانده است. صلح در این منطقه توسط نیروهای حافظ صلح مشترک متشکل از پرسنل نظامی روسیه، ترانس نیستریا و مولداوی حفظ می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала