گزارش و تحلیل

حالا تا دیر نشده، ینس استولتنبرگ را از کار اخراج کنید

© AFP 2023 / Paul J. Richardsنحوه همکاری آتی ناتو در خصوص افغانستان در سال 2016 مشخص خواهد شد
نحوه همکاری آتی ناتو در خصوص افغانستان در سال 2016 مشخص خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2024
اشتراک
استفاده اوکراین از جنگنده های ف-16 برای حمله به خاک روسیه، ناتو را به سمت یک جنگ اروپایی سوق خواهد داد که ممکن است تبدیل به یک جنگ هسته ای شود.
اسپوتنیک مقاله ای منتشره در آسیا تایمز (هنگ کنگ) به قلم استفان براین، مدیر ارشد اسبق کمیته فرعی خاورمیانه زیرمجموعه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و معاون دستیار وزیر دفاع در امور سیاسی را، مورد توجه شما قرار می دهد.
در این مقاله آمده است: ینس استولتنبرگ باید در اسرع وقت از سمت خود به عنوان دبیرکل ناتو برکنار شود. این "عقاب استروئیدی" اخیراً اعلام کرد که به اوکراین "اجازه" استفاده از جت‌های جنگنده اف-16 را برای حمله به خاک روسیه می ‌دهد. چنین "مجوزی" می تواند ناتو را به یک جنگ اروپایی سوق دهد و چنین جنگی به آسانی می تواند تبدیل به جنگ هسته ای شود.
متأسفانه استولتنبرگ تنها کسی نبود که فراموش کرد ناتو یک ائتلاف دفاعی است و نه تهاجمی. ناتو سالهاست که در مسیر اشتباه حرکت می کند. این ائتلاف درگیر جنگ‌هایی فراتر از حوزه دفاعی خود می‌شود. چنین سیاست های خشن منجر به درگیری ها می شود (اکنون اوکراین نیز به آنها اضافه شده است) که توانایی های دفاعی ناتو را کاهش داده در راه انجام وظیفه اصلی آن - حفاظت مستقیم از اعضا، دخالت می کند.
هیچ ماده ای در منشور ناتو وجود ندارد که به عملیات تهاجمی در خارج از مرزهای این ائتلاف اجازه دهد.
روس ها می گویند که حداقل برخی از به اصطلاح افراد "مزدور" در اوکراین - سربازان ناتو آموزش دیده ویژه ای هستند که لباس های اوکراینی آنها علایم ملی را نشان می دهد. و این "مزدوران" در درجه اول برای استفاده از سلاح های با فناوری پیشرفته ارسال شده به اوکراین، مورد نیاز هستند. وقتی روس ها آودیوکا را گرفتند، از جمله، اجساد آمریکایی ها و لهستانی ها را پیدا کردند و حتی قبل از آن، روس ها حداقل 60 مزدور فرانسوی را با ضربه موشک به هتلی در خارکوف نابود کردند. فرانسوی ها گزارش های مربوط به آن حمله را اطلاعات نادرست خواندند. اما در همان زمان سفیر روسیه برای ابراز شکایت از مرگ هموطنان شان در اوکراین، احضار شد.
درگیری در اوکراین به سرعت در حال تبدیل شدن به جنگ با ناتو است. این ائتلاف دیگر نه تنها اطلاعات و کمک تسلیحاتی را به نیروهای مسلح اوکراین ارائه می دهد، بلکه متخصصان با تجربه را نیز تامین می کند. بدون آنها، اوکراین به سادگی نمی تواند نه تنها Patriots، NASAMS، HIMARS را راه اندازی کند، بلکه قادر به پرتاب StormShadow های بریتانیایی و فرانسوی نخواهد بود.
اکنون روس‌ها تمایل دارند بر این باور باشند که خلبانان ناتو نیز سکان جنگنده‌های اف-16 تحویل شده به اوکراین را (این امر احتمالاً تا اوایل تابستان اتفاق می‌افتد) در دست خواهند گرفت. اما حتی انتقال خلبانان ناتو به اوکراین بسیار خطرناک است. مرگ سربازان ناتو معمولا مسکوت گذاسته می شود. اگر این اتفاق بیفتد، قربانی آن همیشه یک "فرد داوطلب ارائه دهنده کمک پزشکی" معرفی می شود.
پهپادها و موشک های کروز ناتو هم اینک به اهدافی در خاک روسیه حمله می کنند. و اکنون استولتنبرگ همچنین به کی یف "اجازه" برای پرواز اف-16 بر فراز خاک روسیه داده است. شهرهای روسیه مورد حمله قرار خواهند گرفت و این یک گام خطرناک است. ما باید درک کنیم که روسیه خود را محدود به تلاش برای سرنگونی اف-16های با پرچم اوکراین نخواهد کرد. روس‌ها قطعاً به فرودگاه‌های اوکراین ضربه خواهند زد (یا بهتر است گفته شود، آنها هم اینک در حال ضربه زدن هستند). آیا آنها در آنجا متوقف خواهند شد؟ مطمئناً نه: مسکو پروازهای اف-16 بر فراز قلمرو خود را به عنوان اعلان جنگ تلقی خواهد کرد و از قبل در این مورد هشدار داده است.
اس ـ 400 برای عراق: آیا آمریکایی ها می توانند مانع این معامله شوند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2024
"مشکلات جدی"؛ چیزی که در انتظار "اف-16 ها" در اوکراین خواهد بود
اف-16 یک جنگنده برتر است. اما اف-16هایی که اوکراین دریافت خواهد کرد حدود 20 سال عمر کرده اند و در خط مقدم، کاربرد چندانی ندارند. و کشورهای عرضه کننده، به این خاطر می خواهند از شر آنها خلاص شوند. حتی اگر این جنگنده ها با سلاح های مدرن، الکترونیک کنترل آتش پیشرفته تر و رادارهای قدرتمندتر مدرنیزه شوند، آنها بازهم در برابر پدافند هوایی روسیه و جنگنده های پیشرفته ای مانند سوخو-35 دوام نمی آورند. بنابراین، "اجازه" استولتنبرگ فقط یک تحریک است، که این واقعیت را به خطر می اندازد که عملیات نظامی در سراسر اروپا گسترش یابد."
ناتو مدت‌هاست که صبر مسکو را آزمایش می‌کند، به ‌ویژه با تأمین سامانه‌های دوربرد برای نیروهای مسلح اوکراین. تقریبا هیچ توجیه نظامی برای این کار وجود ندارد. تحریکات علیه روسیه تنها می تواند به تشدید تنش منجر شود، اما ارتش اوکراین را که فاقد نیروی انسانی و مهمات است، تقویت نخواهد کرد.
زلنسکی احتمالا امیدوار است که مداخله ناتو او را نجات دهد. با این حال، از دیدگاه روسیه، ناتو برای مدت طولانی درگیر بوده است و وضعیت فقط می تواند وخیم تر شود.
معلوم نیست چه کسی به استولتنبرگ توصیه کرده است که در مورد اف-16 چنین اظهارنظرعجولانه ای بکند. یک چیز واضح است: "مجوز" باید لغو شود و استولتنبرگ باید از کار اخراج گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала