گزارش و تحلیل

گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره فعالیت هسته ای ایران

© AP Photo / Ebrahim Norouziگزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره فعالیت هسته ای ایران
گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره فعالیت هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.02.2024
اشتراک
گزارش جدید آژانس در مورد ذخایر اورانیوم ایران نشان می دهد که این کشور در سال های اخیر ذخایر اورانیوم خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. در این گزارش آمده است که ایران اکنون اورانیوم غنی شده کافی برای تولید بالقوه چندین سلاح هسته ای دارد.
به گزارش اسپوتنیک، طبق گزارش منتشره در خبرگزاری رویترز، در یکی از دو گزارش محرمانه سه ماهه آژانس بین‌المللی اتمی به کشورهای عضو آمده، تخمین زده می‌شود ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده ایران در مقایسه با سه ماه پیش ۶.۸ کیلوگرم کاهش یافته و به ۱۲۱.۵ کیلوگرم رسیده باشد. بنا بر این گزارش ایران ۳۱.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را برای تولید ۹۷.۹ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی، رقیق کرده است. این احتمال وجود دارد که ایران با هدف کاهش تنش ها با غرب دست به چنین افدامی زده باشد. ایران سال گذشته میلادی غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد؛ اقدامی که به گفته دیپلمات‌ها احتمالاً نتیجه مذاکرات محرمانه واشنگتن و تهران بود که منجر به آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شد.
آژانس در گزارش خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایش ۱۰۳۸.۷ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۵.۵۲۵.۵ کیلوگرم رسیده است."رافائل گروسی" مدیرکل آژانس هم‌چنین گزارش داد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد با کاهشی ۶.۸ درصدی به ۱۲۱.۵ کیلوگرم رسیده است.در این گزارش آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۲۰ درصد با افزایشی به ۷۱۲.۲کیلوگرم رسیده است.
طبق گزارش آژانس، ایران در پایان سال گذشته به اندازه کافی اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده (نزدیک به ۹۰ درصد برای ساخت بمب هسته‌ای) داشت تا به لحاظ تعریفی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌دهد، در صورت غنی‌سازی بیشتر، سه بمب هسته‌ای تولید کند. علاوه بر این، ایران دارای ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا سطوح پایین‌تر نیز است که در صورت تمایل می‌تواند سوخت کافی برای بمب‌های بیشتر تولید کند؛ ایران چنین قصدی را رد می‌کند؛ در مقابل اما قدرت‌های غربی می‌گویند هیچ توجیه غیرنظامی برای چنین سطح بالایی از غنی‌سازی وجود ندارد. هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار قطع‌نامه‌ای ایران را به پنهان‌کاری درباره ۳ نقطه آلوده به اورانیوم متهم کرد و خواستاری همکاری بیشتر ایران شد، اگرچه ایران تمام این اتهامات را رد کرده است.
اما گزارش آژانس در ماه دسامبر نشان داد که ایران در نوامبر به روند کاهش سرعت غنی‌سازی خود پایان داد و به سرعت تولید پیشین بازگشت. رافائل گروسی هفته گذشته به رویترز گفت که این میزان از پایان سال گذشته اندکی کاهش یافته و به حدود هفت کیلوگرم در ماه رسیده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала