- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

در منطقه زاپاروژیه از حمله تروریستی سرویس های ویژه اوکراین با سلاح شیمیایی جلوگیری شد+ویدیو

© Sputnik / Dmitry Makeevمأموران سرویس امنیت فدرال روسیه
مأموران سرویس امنیت فدرال روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.02.2024
اشتراک
مواد کشف شده برای ساخت سلاح های شیمیایی کشتار جمعی استفاده می شود و در ایالات متحده ساخته شده است.
به گزارش اسپوتنیک، با استناد به گزارش مرکز عملیات مرکزی سرویس امنیت فدرال فدراسیون روسیه، نیروهای امنیتی یک حمله تروریستی را در منطقه زاپاروژیه با استفاده از آنالوگ عامل جنگ شیمیایی BZ متوقف کردند، سه شهروند اوکراینی بازداشت شدند.
در بیانیه سرویس امنیت فدرال روسیه آمده است:«سرویس امنیت فدرال فدراسیون روسیه تلاش سرویس های ویژه اوکراین برای انجام یک اقدام تروریستی در منطقه زاپاروژیه با استفاده از آنالوگ یک عامل جنگ شیمیایی طبق طبقه بندی ناتو "BZ" را متوقف کرد. مواد کشف شده برای ساخت سلاح های شیمیایی کشتار جمعی استفاده می شود و در ایالات متحده ساخته شده است.
پرونده ای در رابطه با این واقعیت بر اساس ماده 355 قانون جزایی فدراسیون روسیه ("توسعه، تولید، انباشت، کسب یا فروش سلاح های کشتار جمعی") و ماده 205 قانون کیفری روسیه ("اقدام تروریستی") تشکیل شد.
پیشتر، ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی اطلاع داده بود که یک انبار اوکراینی با آنالوگ ماده سمی BZ در ملیتوپل کشف شد.
سپس طبق اظهارات وی، این ماده در 28 ژانویه در بطری هایی با نوشته "Biosporin" به زبان اوکراینی کشف شد. طبق اطلاعات منابع باز، BZ یک عامل جنگ شیمیایی روانی است که باعث روان پریشی حاد، از دست دادن جهت گیری و توهم می شود.
شایان ذکر است، نیروگاه هسته ای زاپاروژیه در ساحل چپ رود دنیپر در نزدیکی شهر "انرگودار" واقع شده است. این بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا از نظر تعداد واحدها و ظرفیت نصب شده است. این نیروگاه دارای شش واحد نیرو با ظرفیت هر یک 1 گیگاوات است.
در اکتبر 2022، نیروگاه هسته ای به مالکیت فدراسیون روسیه درآمد. ارتش اوکراین به طور منظم به گلوله باران "انرگودار" و حوزه نیروگاه هسته ای زاپاروژیه در مجاورت شهر ادامه می دهد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که رژیم کی یف با ادامه گلوله باران هدفمند نیروگاه هسته ای زاپاروژیه به دنبال ایجاد یک فاجعه هسته ای است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته ای زاپاروژیه را ضروری دانسته است.
شایان ذکر است، نیروگاه اتمی زاپاروژیه در کنار شهر انرگودار در اوکراین واقع شده است. این نیروگاه از نظر تعداد واحد و ظرفیت نصب شده، به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا شناخته شده است. از ماه مارس 2022، پس از گلوله باران زاپوروژیه توسط اوکراین، این ایستگاه نیروگاه اتمی، توسط ارتش روسیه محافظت می شود. وزارت خارجه روسیه اعلام نمود که این امر برای جلوگیری از نشت مواد هسته ای و رادیواکتیو ضروری است. ارتش اوکراین به طور منظم به گلوله باران انرگودار، روستاهای اطراف و قلمرو نیروگاه هسته ای زاپوروژیه در مجاورت این شهر ادامه می دهد.
به گفته کارشناسان، مین ها در یک منطقه بسته قرار داشتند که پرسنل ایستگاه، به آنها دسترسی ندارند. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 24 ژوئیه 2023 در وین این موضوع را اطلاع داد. کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، مین های ضد نفر جهت دار را در حاشیه نیروگاه هسته ای زاپاروژیه کشف کردند.
به گفته گروسی، گروهی از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان بازرسی از محل در 23 ژوئیه، چندین مین را مشاهده کردند که در منطقه حائل بین محیط داخلی و خارجی تاسیسات قرار داشتند. کارشناسان گزارش دادند که مین ها در یک منطقه بسته قرار داشتند که پرسنل ایستگاه، به آن ها دسترسی ندارند. هیچ مینی در محیط داخلی ایستگاه پیدا نشد.
گروسی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد، گفته بود همانطور که قبلاً گزارش دادم، آژانس از موارد قبلی قرار دادن مین‌ها در خارج از محیط تأسیسات و همچنین در مکان‌های خاصی در داخل آن مطلع بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала