گوترش: اعتبار شورای امنیت در پی جنگ غزه و اوکراین تضعیف شده است

© AP Photo / John Thysآنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2024
اشتراک
دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به اینکه شورای امنیت این سازمان نتوانسته است پاسخ مناسبی به درگیری اسرائیل و حماس در غزه و جنگ روسیه و اوکراین بدهد ابراز تاسف کرد و گفت که این درگیری‌ها "شاید به طور ناخواسته" قدرت و اعتبار این نهاد بین‌المللی را تضعیف کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری رویترز، "آنتونیو گوترش" روز دوشنبه در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سوییس اظهار داشت که شورای امنیت اغلب خود را در "بن‌بست" می‌بیند و "نمی‌تواند در مورد مهمترین مسائل صلح و امنیت زمان ما اقدام کند."
وی ادامه داد: "فقدان اتحاد شورای امنیت سازمان ملل در مورد رسیدگی به حمله روسیه به اوکراین و عملیات نظامی اسرائیل در غزه پس از حملات حماس در هفتم اکتبر، قدرت آن را به شدت و شاید به طور ناخواسته تضعیف کرده است."
دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: "شورای امنیت سازمان ملل به اصلاحات جدی در ترکیب و روش‌های کاری خود نیاز دارد."
گوترش که رفح را "مرکز اصلی عملیات کمک‌های بشردوستانه در فلسطین" توصیف کرد، اعلام داشت که حمله تمام عیار اسرائیل به آنجا عواقب ویرانگری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: "تهاجم همه جانبه اسرائیل به این شهر نه تنها برای بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی که در آنجا پناه گرفته‌اند، وحشتناک خواهد بود، بلکه تیر خلاص را به برنامه‌های کمک‌رسانی ما خواهد زد."
بر اساس اطلاعات و اظهارات مقام‌های سازمان ملل، جریان کمک‌هایی که از مصر وارد غزه می‌شود کاهش یافته است و فروپاشی امنیت در این منطقه، توزیع مواد غذایی را دشوارتر کرده است.
آمریکا هفته گذشته بار دیگر پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بود و باید توسط همه طرف‌ها رعایت می‌شد.
این قطعنامه 13 رای مثبت شورای 15 عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، مانع تصویب آن شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.
این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در غزه از سوی آمریکا وتو می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала