پکن: وتوی قطعنامه آتش‌بس توسط آمریکا، چراغ سبزی به ادامه کشتار در غزه بود

CC BY 2.0 / Dano / UN Security Council chamberآمریکا در سازمان ملل، ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرد
آمریکا در سازمان ملل، ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2024
اشتراک
در پی اقدام آمریکا مبنی بر وتوی پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه در نوار غزه، نماینده چین در سازمان ملل متحد این رای را چراغ سبزی به ادامه کشتار در این منطقه خواند.
به گزارش اسپوتنیک، جانگ جون نماینده چین در سازمان ملل در پی وتوی آمریکا تاکید کرد که وتوی قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای برقراری آتش‌بس در غزه توسط آمریکا در واقع چراغ سبزی به اسرائیل برای ادامه کشتار در نوار غزه است.
این اظهارات زمانی مطرح شد که نماینده واشنگتن مدعی شد که قطعنامه شورا با تلاش‌های دیپلماتیک درحال انجام تداخل خواهد داشت.
نماینده چین با بیان اینکه این وتو حقوق بین‌الملل، دستور "دادگاه بین‌المللی" و "دبیرکل سازمان ملل" را زیر پا گذاشته است، تصریح کرد که شورا باید قاطعانه به نقض جدی قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌المللی بشردوستانه در حملات اسرائیل به غزه پاسخ دهد و از حاکمیت جهانی نیز حمایت کند.
وی افزود: "قطعنامه درحالی وتو شد که درگیری در نوار غزه به بی‌ثباتی سراسر خاورمیانه منجر شده و گسترش سایه جنگ بر سر این منطقه را در پی خواهد داشت."
جانگ با تاکید بر اینکه پایان حملات تل‌آویو به غزه می‌تواند از گسترش جنگ در منطقه جلوگیری کند، اذعان داشت:‌ "شورای امنیت باید فوری برای توقف این کشتار در خاورمیانه اقدام کند."
نماینده چین در شورای امنیت از اسرائیل خواست که به درخواست جامعه جهانی توجه کند و طرح حمله به منطقه رفح را کنار بگذارد و هرچه سریعتر کشتار مردم فلسطین را متوقف کند.
جانگ همچنین از کشورهایی که نفوذ قابل توجهی دارند، خواست تا محاسبات سیاسی کمتری داشته باشند و با موضع بی‌طرفی و مسئولیت پذیری راه مناسبی برای اعمال فشار به منظور برقراری آتش‌بس، انتخاب کنند.
وی افزود: "ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که تمام تلاش‌های دیپلماتیک برای بقای مردم غزه و برقراری صلح و عدالت در منطقه خاورمیانه، به کار گیرد."
نماینده چین که به این پیش‌نویس رای مثبت داده بود، تاکیدکرد: "پکن ناامیدی شدید و نارضایتی خود را از وتوی واشنگتن ابراز می‌کند."
وی افزود: "شورای امنیت باید برای ایجاد آتش بس اقدام کند. این موضوع نباید مورد بحث باشد، بلکه یک تعهد اخلاقی است که شورا نمی تواند از آن چشم پوشی کند. این یک مسئولیت قانونی است که شورا باید بپذیرد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала