اظهارنظر لاوروف در خصوص توقیف هواپیمای منتسب به ونزوئلا

© МИД РФ /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف وزیر خارجه روسیه
لاوروف وزیر خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2024
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه، مصادره هواپیمای ونزوئلا و مسدود کردن دارایی های آن در غرب را نقض قوانین بین المللی خواند.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در جریان کنفرانس مطبوعاتی با ایوان گیل همتای ونزوئلایی خود گفت: "ونزوئلا از سیاست های وحشیانه و غارتگرانه ایالات متحده و اقمار آن رنج می برد. علاوه بر وضعیت هواپیما، پول ونزوئلا، ذخایر دولتی و همچنین ذخایر دولتی روسیه در تعدادی از کشورهای غربی مسدود شده است و البته این نقض فاحش و آشکار حقوق بین الملل و رویه برقراری روابط متمدنانه است".
به گفته وی، ایالات متحده با چنین اقداماتی "سیستم مالی بین المللی را تضعیف می کند."
پیشتر وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده بود که یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 شرکت ونزوئلا Empresa de Transporte Aéreocargo del Sur (EMTRASUR) را که به گفته واشنگتن قبلا متعلق به شرکت ایرانی ماهان ایر مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده را توقیف کرده است. وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده است که شرکت ونزوئلایی این هواپیما را برخلاف تحریم های آمریکا خریداری کرده است، اما با وجود تغییر مالکیت، فرمانده سابق سپاه و عضو هیئت مدیره شرکت هواپیمایی ایرانی قشم فارس آی مالک این هواپیما باقی مانده است. وزارت دادگستری آمریکا همچنین مدعی شده است که این هواپیما از فوریه تا می 2022 با نقض محدودیت های آمریکا، بین کاراکاس، مسکو و تهران پرواز کرده است.
به گفته نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، این کشور "پاسخ قاطع، مستقیم و متناسبی به این اقدام خواهد داد و برای آن از همه منابع موجود استفاده خواهد کرد."
این هواپیما در ژوئن 2022 پس از درخواست مقامات آمریکایی در فرودگاه Ezeiza آرژانتین توقیف شد. به گزارش رسانه های آرژانتینی، تصمیم دادگاه برای انتقال این هواپیما به آمریکا در اوایل ژانویه گرفته شد و بلافاصله توسط وکیل مدافع ونزوئلا درخواست تجدید نظر شد. روز دوشنبه، رسانه های ونزوئلا گزارش دادند که این هواپیما تحت پوشش یک پرواز نظامی به فلوریدا در ایالات متحده پرواز کرده است و عدم مجوز سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) در حریم های هوایی مختلف را دور زده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала