آمریکا قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش بس در نوار غزه را وتو کرد

© AFP 2023 / Johannes Eiseleاعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت: شهرک سازی اسرائیل غیر قانونیست
اعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت: شهرک سازی اسرائیل غیر قانونیست  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2024
اشتراک
ایالات متحده بار دیگر پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در نوار غزه بود مسدود کرد. این بار واشنگتن سند الجزایر را وتو کرد.
به گزارش اسپوتنیک، 13 عضو شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت دادند، آمریکا مخالف بود و تنها بریتانیا به این قطعنامه رای ممتنع داد.
پیش‌نویس قطعنامه خواستار "یک آتش‌بس فوری بشردوستانه است که باید توسط همه طرف‌ها رعایت شود". همچنین خواستار آزادی فوری همه گروگان ها و بدون هیچ پیش شرطی بود. این سند خواستار اجرای کامل دو قطعنامه 2712 و 2720 بود که در 7 اکتبر 2023 در مورد درگیری بین اسرائیل و حماس به تصویب رسید.
قطعنامه 2712 شورای امنیت سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم حمایت از کودکان در درگیری های مسلحانه در 15 نوامبر 2023 به تصویب رسید، قطعنامه 2720 با اهداف اعلام شده افزایش و نظارت بر ارسال کمک های بشردوستانه به نوار غزه در 22 دسامبر 2023 به تصویب رسید.
پیش از این، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود که ایالات متحده از رای گیری در مورد پروژه الجزایر حمایت نمی کند و قول داده بود که اگر به رای گذاشته شود، "پذیرفته نخواهد شد." به گفته وی، ایالات متحده در تلاش است تا توافقی بین اسرائیل و حماس برای آزادی گروگان‌ها منعقد کند که مستلزم توقف درگیری‌ها در غزه برای مدت حداقل شش هفته است. طرف آمریکایی معتقد است که پیش نویس قطعنامه الجزایر کمکی به دستیابی به این اهداف نکرده است.
روز دوشنبه مشخص شد که ایالات متحده پیش نویس قطعنامه جایگزین خود را ارائه کرده است. بر اساس این متن، شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت خود از برقراری آتش بس موقت در غزه در اسرع وقت تاکید می کند.
ایالات متحده بیش از یک بار تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل را که مانع اجرای طرح های نظامی اسرائیل در نوار غزه می شود، مسدود کرده است. وتوی امروز سومین باری بود که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را از زمان شروع درگیری ها در اکتبر 2023 مسدود می‌کرد. به ویژه، در 8 دسامبر 2023، آنها پیش نویس قطعنامه امارات متحده عربی را که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در نوار غزه بود، وتو کردند. پیش از این، در 18 اکتبر 2023، واشنگتن پیش نویس قطعنامه برزیل را نیز وتو کرد. در این سند از جمله از اسرائیل خواسته شده بود که دستور حرکت اهالی غزه به جنوب نوار غزه را پس بگیرد. سپس ایالات متحده تصمیم خود را اینگونه توضیح داد که در پیش نویس قطعنامه به حق اسرائیل برای دفاع از خود اشاره ای نشده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала