رئیس جمهور برزیل اتفاقات غزه را با جنایات هیتلر مقایسه کرد

© Sputnik / Dmitry Astahovلوئیز ایناسیو لولا داسیلوا ، رئیس جمهور منتخب برزیل
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا ، رئیس جمهور منتخب برزیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2024
اشتراک
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در کنفرانس خبری با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر گفت آنچه در نوار غزه اتفاق می افتد نسل کشی است، رهبر برزیل آن را با جنایات آدولف هیتلر علیه یهودیان مقایسه کرد.
به گزارش اسپوتنیک، لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل در جریان این کنفرانس مطبوعاتی با همتای مصری خود اظهار داشت: "آنچه در نوار غزه برای مردم فلسطین می‌گذرد، در هیچ مقطع دیگری از تاریخ رخ نداده است. در واقع اتفاق افتاد. زمانی که هیتلر تصمیم به کشتن یهودیان گرفت. در نوار غزه جنگی در جریان نیست، بلکه نسل کشی است."
وی گفت: "ما خواستار توقف فوری حملات به غزه و آزادی بدون قید و شرط تمامی اسرا هستیم."
وی گفت: "موضع ما در خصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین قاطعانه و ثابت است و به دفاع از حق فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور خود ادامه خواهیم داد."
رئیس جمهوری برزیل همچنین در انتقاد از تعلیق کمک‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی از آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز تاکید کرد: "ما به حمایت خود از آنروا ادامه خواهیم داد و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که حمایت‌های لازم را به آن ارائه کند."
لولا داسیلوا همچنین با بیان اینکه اسرائیل زنان و کودکان غزه را به شکلی بی‌سابقه و غیرقابل توجیه می‌کشد، تاکید کرد: "صلح با تشکیل یک کشور فلسطینی حاصل خواهد شد."
عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: "در گفت‌وگوهای دوجانبه با لولا داسیلوا در قاهره، توسعه روابط دو کشور و تحولات اوضاع غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت."
السیسی افزود: "ما توافق کردیم که روابط مصر و برزیل را در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و کشاورزی توسعه دهیم."
وی ادامه داد:" ما درباره اهمیت آتش‌بس در نوار غزه، آزادی گروگان‌ها و اسرا و همچنین ورود کمک‌ها به نوار غزه به منظور حفظ جان غیرنظامیان توافق کردیم."
در 7 اکتبر 2023، اسرائیل به عنوان بخشی از عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. پس از این، نیروهای این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 نفر را به گروگان گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از 5 هزار نفر زخمی شده اند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد. در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.
وزارت بهداشت غزه گزارش داد که تعداد کشته شدگان حملات اسرائیل به نوار غزه به 28985 نفر و مجروح شدن 68883 نفر رسیده است.
حماس مدعی شد که حدود 200 تا 250 گروگان در نوار غزه وجود دارد. در این زمان، طبق داده های رسمی اسرائیل، 112 گروگان آزاد شده بودند، بیش از 30 نفر کشته شده بودند و حدود 100 نفر هنوز در منطقه محاصره فلسطین نگهداری می شدند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала