بایدن، ترامپ را به دلیل اظهاراتش در مورد ناتو به "پوتین دوستی" متهم کرد

© AP Photo / Michal Dyjukجو بایدن، رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2024
اشتراک
رئیس‌جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ را متهم کرد که گفته می‌شود با اعطای "دعوتنامه" به ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، برای حمله به سرزمین‌های برخی از متحدان واشنگتن در ناتو، نرمش به خرج داده است.
به گزارش اسپوتنیک، روز سه‌شنبه، بایدن در سخنرانی خود خطاب به شهروندان با انتقاد از سخنان ترامپ گفت که رئیس‌جمهور سابق "به جهان روحیه‌ای خطرناک، تکان‌دهنده و ناسازگار با روحیه آمریکایی داد".
سخنرانی بایدن که در آن گفت "هیچ رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ ما هرگز در برابر پوتین سر تعظیم فرو نیاورده است" توسط کاخ سفید پخش شد. رهبر آمریکا همچنین گفت که خودش "هرگز این کار را انجام نخواهد داد".
بایدن تأکید کرد که او ناتو را یک "تعهد مقدس" می‌داند، در حالی که مخالف جمهوری‌خواهش، برعکس، این ائتلاف را "به‌عنوان یک بار اضافه" می‌پندارد.
رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: "بدانید که من از ناتو روی بر نمیگردانم. نمی توانم تصور کنم هیچ رئیس جمهور دیگری این کار را انجام دهد. تا زمانی که من رئیس جمهور هستم، اگر پوتین به یک متحد ناتو حمله کند، ایالات متحده از هر وجب از خاک این اتحاد دفاع خواهد کرد."
ترامپ پیشتر به صراحت گفته بود که اگر در انتخابات نوامبر آمریکا پیروز شود، ممکن است نشست سران ناتو را در ژوئن 2025 برای بحث در مورد آینده این ائتلاف تشکیل دهد. این سیاستمدار که در یک گردهمایی حامیان خود در کارولینای جنوبی صحبت می کرد، گفت زمانی که رئیس جمهور بود، رئیس یک "کشور بزرگ" ناشناس از او پرسید که آیا ایالات متحده در صورت بروز حمله از سوی روسیه از این ائتلاف محافظت خواهد کرد یا خیر. ترامپ به او گفت که این کار را انجام نخواهد داد، زیرا کشورهای ناتو بودجه کافی برای دفاع اختصاص نمی دهند.
پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مصاحبه ای با روزنامه نگار آمریکایی تاکر کارلسون، به تفصیل توضیح داد که مسکو قرار نیست به کشورهای ناتو حمله کند، این موضوع بی معنی است. رهبر روسیه خاطرنشان کرد که سیاستمداران غربی مرتباً مردم خود را با تهدید خیالی روسیه می ترسانند تا توجه را از مشکلات داخلی منحرف کنند، اما "افراد باهوش به خوبی درک می کنند که این یک ادعا و موضوع جعلی است." پوتین افزود: کشورهای غربی فهمیدند که شکست استراتژیک روسیه در درگیری با اوکراین غیرممکن است، بنابراین آنها باید در مورد گام های بعدی خود فکر کنند، در حالی که روسیه آماده گفتگو است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала