دادگاه لاهه تحویل قطعات F-35 توسط هلند به اسرائیل را ممنوع کرد

© AP Photo / Staff Sgt. Chris Thornbury / U.S. Air Forceآمریکا، ترکیه را به طور قطعی از برنامه‌ اف۳۵ کنار گذاشت
آمریکا، ترکیه را به طور قطعی از برنامه‌ اف۳۵ کنار گذاشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2024
اشتراک
دادگاه استیناف لاهه روز دوشنبه درخواست گروه های حقوق بشری را تایید و به دولت هلند دستور داد تا تامین قطعات هواپیماهای جنگنده اف-35 اسرائیل را ظرف هفت روز متوقف کند.
به گزارش اسپوتنیک، در دسامبر 2023، سازمان های حقوق بشر Oxfam Novib، Vredesbeweging Pax Nederland و The Rights Forum شکایتی را در دادگاه منطقه لاهه علیه دولت هلند به دلیل صادرات قطعات یدکی جت های جنگنده F-35 به اسرائیل تنظیم کردند. به گفته فعالان حقوق بشر، هلند قوانین جنگ را زیر پا گذاشته زیرا می دانسته است که از هواپیماهای جنگنده برای بمباران نوار غزه توسط اسرائیل استفاده می شود. دادگاه در حکم 15 دسامبر خود، درخواست ممنوعیت هلند از تامین قطعات F-35 به اسرائیل را رد کرد و پس از آن فعالان حقوق بشر درخواست تجدید نظر دادند.
دادگاه استیناف لاهه در حکم خود گفت: "دادگاه به نفع سازمان های حقوق بشری رای داد. هلند باید صادرات کالاهای نظامی را در مواردی که خطر آشکار نقض جدی قوانین بشردوستانه جنگ وجود دارد، ممنوع کند."
دادگاه به این نتیجه رسید که خطر آشکار نقض قوانین بشردوستانه توسط جنگنده های اف-35 اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گفته این دادگاه، اسرائیل به اندازه کافی عواقب بمباران خود بر جمعیت غیرنظامی غزه را در نظر نمی گیرد. در همین حال، همانطور که در قطعنامه ذکر شده است، حملات اسرائیل قبلاً منجر به "تعداد نامتناسبی از تلفات غیرنظامی از جمله هزاران کودک" شده است.
دادگاه تاکید کرد: "بنابراین، دادگاه به کشور هلند دستور می دهد تا صادرات بیشتر قطعات یدکی F-35 به اسرائیل را ظرف 7 روز متوقف کند."
در ماه نوامبر، روزنامه هلندی NRC گزارش داد که دولت هلند تصمیم به ادامه تامین قطعات یدکی برای جنگنده‌های اف-35 اسرائیل در پی تشدید درگیری‌های فلسطین و اسرائیل گرفته است، علی‌رغم هشدارهای رسمی مبنی بر اینکه این امر می‌تواند منجر به "نقض جدی قوانین بشردوستانه شود". " خاطرنشان شد که وکلای وزارت امور خارجه در مورد خطرات نقض قوانین جنگ توسط اسرائیل که از F-35 برای بمباران نوار پرجمعیت غزه استفاده می کند صحبت کردند.
بعداً هانکه بروینز اسلات وزیر امور خارجه هلند و لیشه شراینماخر وزیر تجارت خارجی و همکاری توسعه این کشور که پس از آن به مرخصی زایمان رفت، به پارلمان نوشتند که هلند به تامین قطعات یدکی هواپیماهای جنگنده F-35 به اسرائیل ادامه خواهد داد زیرا، به گفته آنها، "هیچ مدرکی دال بر دست داشتن اف-35های اسرائیلی در نقض قوانین جنگ وجود ندارد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала