بایدن، نتانیاهو را مانعی برای تغییر موضع اسرائیل در قبال غزه خواند

© Photo / IRNAبایدن و نخست وزیر اسرائیل
بایدن و نخست وزیر اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2024
اشتراک
رئیس‌جمهور آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را مانع اصلی برای جلوگیری از تغییر تاکتیک‌های نظامی اسرائیل در نوار غزه خواند.
به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، واشنگتن پست به نقل از منابع نوشت که دولت بایدن دیگر نتانیاهو را به عنوان یک شریک سازنده که حتی به صورت خصوصی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد، نمی بیند و در آستانه جدایی از او است.
ان‌بی‌سی به نقل از پنج نفری که اطلاعات شخصی درباره بایدن دارند، گزارش داد: "رئیس‌جمهور جو بایدن در گفت‌وگوهای خصوصی اخیر در متقاعد کردن اسرائیل برای تغییر تاکتیک‌های نظامی خود در غزه ابراز ناامیدی کرده و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر را به عنوان مانع اصلی معرفی کرده است".
به گزارش این شبکه، بایدن گفت که تلاش می‌کند اسرائیل را متقاعد کند که با آتش‌بس موافقت کند، اما خاطرنشان کرد که این امر توسط نتانیاهو که "به شدت از رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد می‌کند" با مشکل مواجه می‌شود.
پیش از این، به گفته کاخ سفید، بایدن در گفتگو با نتانیاهو گفته بود که عملیات در رفح بدون برنامه ای برای تضمین امنیت غیرنظامیانی که در آنجا پناه گرفته اند انجام نمی شود. این اولین تماس تلفنی بایدن از زمانی بود که وی اخیراً گفت که پاسخ به حمله حماس "بیش از حد" بوده است. نتانیاهو در اظهارات روز یکشنبه خود در تلویزیون آمریکایی گفت که سخنان رهبر آمریکا را درک نمی کند و اقدامات اسرائیل را مطابق با سطح تهدید می داند.
پولیتیکو پیش از این نیز گزارش داده بود که بایدن درباره نتانیاهو فحاشی کرد. اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید نیز به نوبه خود به این نشریه گفت که رئیس جمهور آمریکا چنین چیزی نگفته و نخواهد گفت. وی افزود که رهبران روابط محترمانه ای داشتند.
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از سوی نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، نیروهای این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 نفر را به گروگان گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از 5 هزار نفر زخمی شده اند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد. در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.
تعداد قربانیان گلوله باران نوار غزه توسط اسرائیل از 7 اکتبر از مرز 28 هزار نفر گذشت و بیش از 67 هزار نفر زخمی شدند.
حماس مدعی شد که حدود 200 تا 250 گروگان در نوار غزه وجود دارد. پس از پایان آتش بس، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که حماس هنوز 126 گروگان دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند. 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی هم مرز است.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947 ایجاد دو کشور را تعیین کرد اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала