سوئد تحقیقات در مورد انفجارهای نورد استریم را متوقف می کند

© Photo / Forsvarskommandoenنشت گاز در نورد استریم
نشت گاز در نورد استریم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2024
اشتراک
دادستانی سوئد اعلام کرد، تحقیقات در مورد انفجار در خطوط لوله نورد استریم را متوقف می کند، زیرا این پرونده در صلاحیت این کشور نیست؛ هیچ مظنونی به دخالت در خرابکاری در بین شهروندان سوئدی شناسایی نشده است.
به گزارش اسپوتنیک، دفتر دادستانی سوئد خاطرنشان کرد که تحقیقات مقدماتی خاتمه یافت زیرا این حادثه علیه امنیت پادشاهی، فعالیت‌های عمومی یا سایر قوانین قانونی نبود.
لیونگ کویست در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در وب سایت این وزارتخانه گفت: "ما می توانیم بگوییم که (این پرونده) تابع صلاحیت قضایی سوئد نیست."
دادستان سوئد خاطرنشان کرد که "تحقیقات سیستماتیک و کامل" با تحقیقات گسترده از صحنه جنایت و چندین بازجویی انجام شد.
دادستانی سوئد معتقد است که پرونده انفجارهای نورد استریم در صلاحیت این کشور نیست. همچنین مشخص شده است که سوئد و شهروندانش در حمله به خطوط لوله صادرات گاز روسیه دخالتی نداشته اند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: "هدف اصلی این تحقیق، تعیین احتمال دخالت شهروندان سوئدی در یک عمل (حمله) یا استفاده از خاک سوئد برای انجام عملی (حمله) بود که می‌تواند به منافع سوئد یا امنیت آن آسیب برساند. مقامات درک روشنی از این واقعه دارند که چیزی که نشان دهنده دخالت سوئد یا شهروندان سوئدی در این حمله است که در آب های بین المللی انجام شد، یافت نشد."
دادستانی سوئد همچنین گزارش داد که موادی را به مقامات آلمانی تحویل داده است که می تواند به عنوان مدرک در تحقیقات آلمان در مورد نورد استریم استفاده شود.
ماتس لیونگ کویست، دادستانی که این پرونده را بررسی می کند، گفت: "ما با تحقیقات انجام شده توسط مقامات آلمانی همکاری عمیقی داشتیم. به عنوان بخشی از این همکاری حقوقی، ما توانستیم موادی را که می تواند به عنوان مدرک در تحقیقات آلمان استفاده شود، منتقل کنیم."
انفجار در دو خط لوله صادرات گاز روسیه به اروپا - نورد استریم و نورد استریم 2 - در 26 سپتامبر 2022 رخ داد. آلمان، دانمارک و سوئد احتمال خرابکاری هدفمند را رد نکرده اند. اپراتور Nord Stream AG گزارش داد که خسارت وارده به خطوط لوله گاز بی سابقه بوده و تخمین بازه زمانی تعمیرات غیرممکن است. دادستانی کل روسیه پرونده ای را در رابطه با اقدام تروریستی بین المللی آغاز کرد.
سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی، برنده جایزه پولیتزر، تحقیقات خود را در 8 فوریه 2023 منتشر کرد که در آن به نقل از یک منبع، اظهار داشت که مواد منفجره زیر خطوط لوله گاز روسیه در ژوئن 2022 تحت پوشش رزمایش بالتوپس توسط غواصان نیروی دریایی ایالات متحده کار گذاشته شده است. به گفته هرش، تصمیم در مورد این عملیات توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از 9 ماه گفتگو با مقامات دولت درگیر در مسائل امنیت ملی اتخاذ شد. بعداً پنتاگون به اسپوتنیک گفت که ایالات متحده هیچ ارتباطی با بمباران خطوط لوله گاز روسیه ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала