روسیه خواستار استرداد "کهنه سرباز نازی" از سوی کانادا شد

© Photo / CTV NewsВетеран дивизии СС "Галичина" Ярослав Хунка во время визита Владимира Зеленского в парламент Канады. Кадр трансляции
Ветеран дивизии СС Галичина Ярослав Хунка во время визита Владимира Зеленского в парламент Канады. Кадр трансляции - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2024
اشتراک
سفیر روسیه در کانادا اعلام کرد، روسیه درخواست استرداد یاروسلاو گونکو (هانک) مرد سابق اس اس که مورد تشویق پارلمان کانادا قرار گرفت را به مقامات ذیصلاح کانادا ارسال کرد.
به گزارش اسپوتنیک، اولگ استپانوف سفیر کانادا در اتاوا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: درخواست استرداد این کهنه سرباز نازی به مقامات کانادا ارائه شده است."
به گفته رئیس هیئت دیپلماتیک روسیه، این درخواست شامل یک بسته کامل از اسناد است.
استپانوف افزود که مقامات کانادایی قول داده اند که احتمال استرداد گونکو به روسیه را بررسی کنند. همانطور که سفیر روسیه خاطرنشان کرد، علیرغم اطمینان مقامات کانادایی، "هنوز هیچ پاسخی از سوی وزارت دادگستری و سایر بخش ها دریافت نشده است."
در دسامبر 2023، منبع اسپوتنیک در دفتر دادستانی کل روسیه تأیید کرد که مسکو خواستار استرداد گونکو از کانادا شده است. پیش از این، کمیته تحقیقات او را به طور غیابی به نسل کشی غیرنظامیان در اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ بزرگ میهنی متهم کرده بود.
آرشیو دولتی و آرشیو مرکزی وزارت دفاع روسیه شواهد مستندی از مکان های استقرار و انجام اقدامات توسط بخش اس اس "گالیسیا" دریافت کردند که این مرد سابق اس اس در آن خدمت می کرد.
همانطور که از تصمیم به معرفی گونکو به عنوان متهم بر می آید، وی "ارتکاب جنایت علیه صلح و امنیت بشریت" را انجام داده است که توسط قانون به عنوان یک عمل بسیار جدی طبقه بندی شده است.
به ویژه، طبق این سند، یک مرد سابق اس اس، اهل روستای اومان و همرزمانش از 23 تا 28 فوریه 1944، با اجرای دستورات جنایتکارانه فرماندهان خود، حداقل 500 شهروند شوروی را در روستای گوتا پنیاتسکایا (در قلمرو منطقه برادسکی منطقه لووف اتحاد جماهیر شوروی اوکراین) قتل عام کردند. در میان کشته شدگان یهودیان و لهستانی ها بودند. مردم در ساختمان های مسکونی و کلیساها تیرباران و سوزانده شدند.
در پایان ماه سپتامبر، ولادیمیر زلنسکی از پارلمان کانادا بازدید کرد. از جمله، یاروسلاو گونکو (هونکو) 98 ساله به این جلسه دعوت شد که به عنوان "یک سرباز اوکراینی-کانادایی جنگ جهانی دوم که برای استقلال اوکراین علیه روس ها جنگید" معرفی شد. حضار با تشویق از وی استقبال کردند. بعدتر زمانی که مشخص شد گونکو (هونکا) به عنوان بخشی از "گالیسیا" جنگیده است، یک رسوایی بزرگ به راه افتاد.
احترام به مرد اس اس باعث خشم در روسیه، بلاروس، لهستان و سایر کشورها شد. آنتونی روتا، رئیس مجلس عوام، مسئولیت دعوت از گونکو (هونکی) به پارلمان را بر عهده گرفت و استعفا داد. نخست وزیر جاستین ترودو به دلیل این "اشتباه وحشتناک" عذرخواهی کرد.
روز قبل، سفارت روسیه در اتاوا گزارش داد که گونکو شخصاً توسط جاستین ترودو به پارلمان دعوت شده است. در همان زمان، گلوب اند میل می نویسد که دفتر ترودو همچنین گونکو را به یک مراسم جشن به افتخار دیدار زلنسکی دعوت کرده است.
پیر پولیور، رهبر اپوزیسیون کانادا، پس از انتشار اطلاعات جدید از نخست وزیر خواست استعفا دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала