رسانه: اسرائیل و حزب الله برای کاهش تنش توافقنامه ای امضا می کنند

© AP Photo / Mohammad Zaatariقصف إسرائيلي على مشارف قرية كفر شوبا اللبنانية، أثناء تبادل إطلاق النار على طول الحدود اللبنانية مع مرتفعات الجولان السورية التي تحتلها إسرائيل بين مقاتلي "حزب الله" والقوات الإسرائيلية، 14 أكتوبر/ تشرين الأول 2023
قصف إسرائيلي على مشارف قرية كفر شوبا اللبنانية، أثناء تبادل إطلاق النار على طول الحدود اللبنانية مع مرتفعات الجولان السورية التي تحتلها إسرائيل بين مقاتلي حزب الله والقوات الإسرائيلية، 14 أكتوبر/ تشرين الأول 2023 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2024
اشتراک
به گزارش اکسیوس به نقل از منابع، ایالات متحده، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایتالیا امیدوارند در چند هفته آینده مجموعه ای از تعهدات اسرائیل و جنبش حزب الله لبنان را با هدف بازگرداندن آرامش در مرز اسرائیل و لبنان اعلام کنند.
اسپوتنیک - این پرتال در مطلب خود آورده است: " توافق‌های جدید توسط طرف‌ها امضا نمی‌شود، اما ایالات متحده و... بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا بیانیه‌ای منتشر خواهند کرد که در آن جزئیات تعهداتی که هر یک از طرفین پذیرفته‌اند، منتشر خواهند کرد."
به گفته آکسیوس، انتظار می رود این تعهدات با هدف اجرای جزئی قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2006 باشد.
خاطرنشان می شود که یکی از تعهدات شامل توقف درگیری ها در مرز است. به گفته منابع، حزب الله به عنوان بخشی از توافقات، باید نیروهای خود را به فاصله 8 تا 10 کیلومتری از مرز اسرائیل منتقل کند، در حالی که ارتش لبنان 10 تا 12 هزار نیرو را به مناطق مرزی اعزام خواهد کرد.
به نوشته این پرتال، ایالات متحده از اسرائیل خواسته است که پرواز جنگنده های خود را در حریم هوایی لبنان متوقف کند. تل آویو این پیشنهاد را رد نکرد. در عین حال، به گفته منابع، اسرائیل همچنین متعهد می شود که برخی از نیروهای خود - عمدتاً نیروهای ذخیره - را از مناطق مرزی خارج کند.
این پرتال خاطرنشان می کند که ایالات متحده، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایتالیا نیز اقدامات اقتصادی با هدف تقویت اقتصاد لبنان را اعلام خواهند کرد.
اوضاع در جنوب لبنان پس از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه در اکتبر 2023 بدتر شد. ارتش اسرائیل و رزمندگان حزب الله لبنان روزانه مواضع یکدیگر را در مناطق مرزی تیراندازی می کنند.
قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل در سال 2006 پس از جنگ دوم لبنان بین اسرائیل و حزب الله به تصویب رسید. این برنامه حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان، خروج همزمان نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان و استقرار نیروها در آنجا توسط دولت لبنان و سازمان ملل را فراهم کرد. بر اساس این قطعنامه، حضور هرگونه نیروی شبه نظامی غیر از نیروهای ارتش لبنان یا نیروهای سازمان ملل در جنوب رودخانه لیتانی ممنوع است.
در پایان اکتبر 2022، هیئت های لبنان و اسرائیل توافق نامه ای را در مورد تعیین مرزهای دریایی امضا کردند. موضوع مرز زمینی دو کشور هنوز حل نشده است. نیروهای حافظ صلح یونیفل به همراه ارتش لبنان منطقه نزدیک مرز لبنان با اسرائیل که خط آبی نیز نامیده می شود را کنترل می کنند. مذاکرات برای تعیین مرز زمینی و دریایی بین لبنان و اسرائیل در شهرک النقوره در جنوب لبنان در سال 1996 بر اساس تفاهم نامه ای تحت نظارت سازمان ملل و با میانجیگری آمریکا آغاز شد.
در حال حاضر روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و لبنان برقرار نشده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала