گزارش و تحلیل

رابطه قیمت نفت با نا آرامی های خاورمیانه و دریای سرخ

© IRNAتولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی رکوردشکنی می کند
تولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی رکوردشکنی می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2024
اشتراک
اگرچه تنش‌های اخیر در خاورمیانه بویژه تحولات دریای سرخ می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازارهای نفت داشته باشد، اما در مجموع رابطه بین تنش‌های ژئوپلیتیکی و قیمت نفت همیشه ساده نیست.
به گزارش اس‍پوتنیک، بهای معامله‌های آتی نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت 9 و 14 دقیقه به وقت گرینویچ با 8 سنت کاهش به 77 دلار و 91 سنت برای هر بشکه رسید. معامله‌های آتی نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز روز سه‌شنبه با 13 سنت کاهش با قیمت 72 دلار و 65 سنت برای هر بشکه معامله شد.
"سمیه ماندگار" کارشناس روابط بین الملل درباره تاثیر تشدید یا کاهش تنش های خاورمیانه بر قیمت نفت به اسپ‍وتنیک گفت، در واقع، با نگاهی به قیمتهای چند روز اخیر متوجه می شویم به محض انتشار خبر نادرست الجزیره مبنی بر آتش بس میان اسرائیل و حماس در غزه قیمت‌های جهانی نفت خام ناگهان به 72 دلار برای هر بشکه رسید. بعبارتی، اگرچه به نظر نمی‌رسد قیمت‌ نفت چندان بالاتر رود، اما حداقل مانع افت اساسی قیمت‌های جهانی نفت خام شده است. در واقع شاید آنچه که از تنش ها برای قیمت نفت خطرناک تر باشد کاهش میزان تقضا استو به عنوان مثال کاهش سطح تقاضای سوی چین، به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، می تواند از بزرگ‌ترین تهدیداتی باشد که بازارهای نفت در سال 2024 با آن روبه‌رو می‌شوند.
ماندگار ادامه داد، اما به این بحث می توان از زاویه دیگری نیز توجه کرد. اینکه مثلا اگر عامل تنش‌ها در خاورمیانه و نا امنی دریای سرخ نبود، آن وقت ما شاهد قیمت‌های فعلی بودیم، حدس می زنم پاسخ این است که احتمالاً قیمت جهانی نفت به سطوحی بسیار پایین‌تر از سطوح کنونی می‌رسید. بهتر است اینطور توضیح بدهم که ما شاهد تثبیت در قیمتهای نفت هستیم چونکه هنوز دچار کمبود عرضه جهانی نفت نیستیم، یعنی مثلا اگر حوثی ها در دریای سرخ نفتکشها را منهدم می کردند و یا بشکه های نفت را توقیف می کردند و این بشکه ها از بازار حذف می شدند، در آنصورت احتمالا شاهد نوعی کمبود در عرضه می شدیم و در نتیجه این امر قیمتها افزایش ‍یدا می کردند.
وی خاطر نشان کرد، با این حال، تنش‌ها و درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه گاهی می‌تواند به نگرانی‌هایی در مورد اختلالات احتمالی در عرضه نفت منجر شود که به نوبه خود می‌تواند بر قیمت نفت تأثیر بگذارد. یعنی اگر مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس موفقیت‌آمیز باشد و به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند، می‌تواند اثر تثبیت‌کننده‌ای بر قیمت نفت داشته باشد. فراموش نکنید که با برقراری آتش بس در غزه، یمن نیز دست از حملات خود در دریای سرخ خواهد کشید و امنیت بر کشتیرانی باب المندب باز خواهد گشت. در مقابل، اگر مذاکرات با شکست مواجه شود و درگیری و بی ثباتی ادامه داشته باشد، می توان منجر به نگرانی در مورد اختلالات احتمالی در عرضه نفت و افزایش قیمت نفت شود.
وی ادامه داد، اینکه بخواهیم قیمت نفت را در تنش های خاورمیانه خلاصه کنیم نگاهی تقلیل گرایانه است، در حالیکه قیمت نفت تحت تأثیر مجموعه پیچیده ای از عوامل، از جمله پویایی عرضه و تقاضا، رویدادهای ژئوپلیتیکی، شرایط اقتصادی و سایر موارد در بازار است. در واقع، تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازارهای نفت داشته باشد، اما یک رابطه مستقیم و قطعی نیست.
استخراج نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2024
پس از حملات آمریکا به یمن، قیمت نفت برنت 2.5 درصد افزایش یافت
بسیاری از کشورها منابع نفتی خود را متنوع کرده اند و این بدان معناست که تنش و دیگیری ها در منطقه ممکن است به اندازه گذشته تأثیر زیادی بر عرضه جهانی نفت نداشته باشد و مجموعه ای از عوامل مدرن تأثیر فوری تنش های ژئوپلیتیکی را تحت الشعاع خود قرار دهند. حتی می توان به این موضوع تنش های خاورمیانه بسیار فراتر نگریست و گفت با فرض رخدادن جنگهایی بسیار گسترده تر از آنچه اکنون در حال وقوع است، بسیاری از کشورها دارای ذخایر استراتژیک نفتی هستند که می تواند برای کاهش تأثیر اختلالات عرضه ناشی از تنش های ژئوپلیتیکی مورد استفاده قرار گیرد.
در پایان نیز باید تصمیمات اتخاذ شده توسط کشورهای تولیدکننده نفت، به ویژه آنهایی که در داخل اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و کشورهای غیراوپک اتخاذ می‌شوند، را در نظر بگیریم چون می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت نفت داشته باشند که گاهی اوقات تاثیرات آن از سایر عوامل بسیار بیشتر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала