رسانه: جنگ جهانی سوم ممکن است به دلیل مبارزه آمریکا برای تنگه ها آغاز شود

© AP Photo / Jon Elswickدعوت آمریکا از تایوان به "نشست سران برای دموکراسی"
دعوت آمریکا از تایوان به نشست سران برای دموکراسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2024
اشتراک
نشریه غربی می نویسد، جنگ جهانی سوم می تواند در تایوان آغاز شود زیرا قدرت های بزرگ به دنبال کنترل تنگه ها و مسیرهای تجاری هستند.
به گزارش اسپوتنیک، همانطور که نشریه اکسپرس اشاره می کند، قدرت اقتصادی ایالات متحده و تقاضای دلار در جهان بر این واقعیت استوار است که نیروی دریایی آمریکا تنگه ها را در بسیاری از مناطق کره زمین کنترل می کند. جاناتان ساکستی، روزنامه نگار می نویسد، درگیری در دریای سرخ، همراه با حملات موشکی و حملات هوایی نیروی هوایی ایالات متحده علیه حوثی ها، دقیقاً به این دلیل آغاز شد که غرب کنترل مهم ترین تنگه باب المندب را از دست داد.
این نشریه پیش بینی می کند که وضعیت مشابهی ممکن است در اطراف تایوان رخ دهد. در این مقاله آمده است: "اگر تسلط ایالات متحده بر این جزیره پایان یابد، نیروی دریایی این کشور کنترل تنگه های منطقه را از دست خواهد داد و سیستم اتحادهایی که واشنگتن ایجاد کرده است، نابود خواهد شد."
ساکستی مینوسید: " حملات حوثی‌ها به ما ایده می‌دهد که چه اتفاقی برای تایوان خواهد افتاد و تا حدی توضیح می‌دهد که چرا هیچ مداخله مستقیم ایالات متحده در وضعیت اطراف اوکراین، که برای غرب اهمیت استراتژیک ندارد، صورت نگرفته است. خطر جنگ جهانی سوم واقعی است، اما بعید است که از مسکو باشد."
به گفته این روزنامه نگار، غرب باید برای این واقعیت آماده شود که ممکن است درگیری مسلحانه گسترده در منطقه آسیا و اقیانوسیه رخ دهد.
اوضاع در اطراف تایوان پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در اوایل آگوست 2022 تشدید شد. چین که این جزیره را یکی از استان های خود می داند، این سفر را به عنوان حمایت واشنگتن از جدایی طلبی تایوانی محکوم کرد و مانورهای نظامی برگزار کرد. در اواسط نوامبر 2023، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در اندونزی با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کرد و به او گفت که تایوان خط قرمزی در روابط چین و آمریکا است که "نباید از آن عبور کرد". بایدن نیز به نوبه خود بر پایبندی واشنگتن به اصل "چین واحد" تاکید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала