گزارش و تحلیل

اتحاد بریکس پلاس در حال تقویت

© Sputnikآغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی
آغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2024
اشتراک
پورتال بریتانیایی در مطلبی عنوان کرد، اقتصاد روسیه سریعتر از اقتصادهای غربی رشد می کند، هند عقب نمانده است، ایران در حال غلبه بر تحریم ها است - و همه اینها به لطف بریکس است.
به گزارش اسپوتنیک، "فیلیپ پیلکینگتون" اقتصاددان و تحلیلگر مالی در مطلب خود برای این پرتال نوشت، دو خبر اخیر قدرت رو به رشد بریکس پلاس را تایید می کند:
- هفته گذشته، صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی را برای همه اقتصادهای بزرگ منتشر کرد. و شاید شگفت‌انگیزترین کشف این بود که اقتصاد روسیه در سال 2024 سریعتر از اقتصاد هر کشور غربی رشد خواهد کرد - و این پس از آن است که در سال 2023 اقتصاد روسیه از همه آنها پیشی گرفت!
- صادرات نفت ایران حدود 50 درصد افزایش یافت و به 1.29 میلیون بشکه در روز رسید و به سطح یک دهه قبل بازگشت – تا سطحی قبل از اعمال تحریم های دولت ترامپ در سال 2019. عمده خریدهای جدید از چین بوده است.
خانم الینا ریباکوا، عضو ارشد "موسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون"، در مقاله فایننشال تایمز درباره این اطلاع صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد روسیه را "پمپ بنزینی که شروع به تولید تانک کرده است" نامید. اما ریباکوا باید انتخاب کند: یک پمپ بنزین یا یک اقتصاد صنعتی جدی که قادر به تولید انبوه سلاح های مدرن (برخلاف بسیاری از کشورهای غربی) می باشد. به یاد بیاوریم که تابستان گذشته، شرکت تسلیحاتی آلمانی راین متال که تانک های لئوپارد (Leopard2) تولید می کند، اعلام کرد که به دلیل تنگناها در تولید، سفارشات از اوکراین را نمی پذیرد.
وقتی کشورهای بریکس در سال گذشته گسترش خود را اعلام کردند، بسیاری آن را ساختگی تلقی کردند – گفتند که به هر حال رهبران آن، روی هیچ چیز ارزشمندی توافق نخواهند کرد. و اکنون سال 2024 است و ما شاهد رشد مداوم بریکس پلاس هستیم. روسیه از همه اقتصادهای غربی جلوتر است، ایران به لطف روابط تجاری جدید در چارچوب بریکس پلاس با موفقیت از تحریم ها جان سالم به در برد. اقتصاد آن شتاب گرفته است. صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال 2023 را 5.5 درصد برآورد کرده است (برای مقایسه: این نه تنها بیش از 3.8٪ در سال 2022 بوده، بلکه بیشتر از هر شاخصی از سال 2016 است).
سایر اعضای اصلی بریکس پلاس نیز به سرعت در حال رشد هستند. در هند رشد در سال 2023 6.7 درصد و در سال 2024 6.5 درصد پیش بینی می شود. درست است، رکود در برزیل ممکن است در نظر گرفته شود. اما اگر پکن را در این معادله قرار دهیم، تصویر برای غرب ناامیدکننده‌ تر خواهد بود.
یک سال است که مفسران غربی می گویند که کار چین بی نتیجه است و پکن به اهداف رشد خود دست نخواهد یافت. با این حال، در ماه دسامبر این کشور اعلام کرد که به میزان 0.2٪ از هدف فراتر رفته است. بله، رشد کمتر از گذشته است، اما چین همچنان چهارمین جایگاه رشد سریع تولید ناخالص داخلی را در میان کشورهای فهرست صندوق بین المللی پول دارد. البته اقتصاد چین مشکلات دارد، اما هر چه در غرب وعده و پیش بینی می کنند، به وقوع نخواهد پیوست. هیچ بحرانی انتظار نمی رود.
Логотип БРИКС в Йоханнесбурге - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2024
پیشی گرفتن بریکس از "گروه هفت" از نظر سهم اقتصاد جهانی در سال 2023
البته کشورهای بریکس پلاس مشکلات زیادی برای حل دارند. بارزترین آنها، جمعیتی است: نرخ زاد و ولد در بیشتر کشورها در حال کاهش است. اما این یک مشکل جهانی است و هیچکس از آن مصون نیست. چین نیاز به افزایش مصرف و کاهش اتکای خود بر سرمایه گذاری به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی دارد. نادیده گرفتن این مشکلات، خوش‌بینی ناموجه خواهد بود. اما آنها قابل حل هستند و صحبت از یک فروپاشی قریب‌الوقوع حداقل غیرمنطقی است.
احساس می شود که غرب، همانطور که قبلا اتفاق افتاده است، مشکلات خود را مشکل دیگران می شناسد. اما حوادث اخیر نشان می دهد که این موقعیت نمی تواند برای همیشه ادامه یابد. کشورهای غربی باید از دایره باطل خودفریبی بیرون بیایند و فوراً یک برنامه راهبردی را برای توسعه اقتصادی خود در جهان تغییر کرده، تدوین کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала