پرتاب قریب‌الوقوع ماهواره‌های خصوصی "کوثر و هدهد" ایران به فضا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرتاب ماهواره ایران
پرتاب ماهواره ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2024
اشتراک
ما یک مرحله تست در روسیه انجام دادیم به‌امید اینکه این ماهواره‌ها در آذرماه سال جاری پرتاب شود ولی تأخیر صورت گرفت.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، مصطفی عقیلی؛ مدیر اجرایی شرکت دانش‌بنیان امید فضا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که شرکت امید فضا بعد از اینکه دکتر شهرابی؛ مدیر پروژه ماهواره امید را در کارنامه خود به ثبت رساند، تصمیم گرفت ماهواره‌سازی را به‌صورت خصوصی ادامه دهد.
وی افزود: "از این‌رو ما بدون اینکه سفارشی از نهاد خاصی داشته باشیم اقدام به طراحی و ساخت ماهواره کوثر را آغاز کردیم. برای طراحی این ماهواره از معاونت علمی تسهیلاتی دریافت کردیم. ما برای اجرایی کردن این پروژه توانستیم با تعامل با برخی از نهادها تصاویر ماهواره کوثر را پیش‌فروش کنیم و در نهایت با سرمایه‌گذاری جمعی طراحی و ساخته شد.
اخیراً سازمان فضایی با انعقاد قراردادی تصاویر ماهواره کوثر را پیش‌خرید کرد، این سازمان از ما ضمانت کارکرد درست ماهواره را اخذ کرده است و این سازمان همکاری با شرکت‌های خصوصی فضایی را آغاز کرد.
ماهواره  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2023
پرتاب ماهواره "کوثر" ایران با موشک سایوز روسیه
بر این اساس یکی از مجموعه‌ها طراحی و ساخت ماهواره هدهد را به ما سفارش داد و از این طریق ماهواره هدهد دارای کارفرما شد. در صورتی که پروژه هدهد به سرانجام برسد، مسیر برای منظومه کردن این ماهواره‌ها باز خواهد شد. قرار است دو ماهواره هدهد و کوثر توسط یک پرتابگر خارجی در مدار قرار گیرد.
ساخت ماهواره کوثر 4 سال به‌طول انجامید و با تجاربی که از این ماهواره به دست آوردیم توانستیم ماهواره هدهد را در یک سال بسازیم. این دو ماهواره در زمان حاضر در مرحله تست‌های تجمیعی است.
این دو ماهواره قرار بود در آذرماه سال جاری پرتاب شود ولی زمان آن 6 ماه به تأخیر افتاد.
ما یک مرحله تست در روسیه انجام دادیم به‌امید اینکه این ماهواره‌ها در آذرماه سال جاری پرتاب شود ولی تأخیر صورت گرفت و اگر قرار باشد در خرداد ماه سال آینده این پرتاب صورت گیرد مجدداً یک بار دیگر در اردیبهشت ماه سال آینده ماهواره را در روسیه تجمیع می‌کنیم و تست‌های لازم را اجرایی می‌کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала