گزارش و تحلیل

مقاومت هم دنبال افزایش تنش در منطقه نیست اما پاسخ خواهد داد

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2024
اشتراک
آمریکایی ها با ادعای اینکه به دنبال افزایش تنش درمنطقه خاورمیانه نیستند از یمن گرفته تا عراق و سوریه و... را به خاک و خون کشیده اند و در حال کشاندن منطقه به یک جنگ تمام عیار می باشند.
فقط یک احمق می تواند این حرفها و عبارت ها را بپذیرد، همه اقدامات آمریکا در منطقه وکلا جهان در راستای افزایش تنش و کشت و کشتار و خونریزی است.
همین چند ماه قبل بود که بحث مذاکرات محرمانه فیما بین ایران و ایالات متحده مطرح بود و بسیاری باور داشتند که طرفین به یک توافق نا نوشته رسیده بودند که مرحله اول آن آزادی زندانیان و بخشی از اموال ایران در کره جنوبی بود.
یکی از مسایلی که درباره این توافق نا نوشته مطرح بود این بود که طرفین به دنبال کاهش تنش و حملات بر علیه یکدیگر در سوریه و عراق بودند.
حال امروزه به نظر می رسد همه چیز بر عکس شده و تنش در منطقه به شدت در حال افزایش است.
حمایت بی چون و چرای ایالات متحده از کشت و کشتارهایی که اسرائیلی ها بر علیه غیر نظامیان فلسطینی راه انداخته اند موجب شده که این تنش های روز افزون ادامه یابد.
اصرار ایالات متحده بر ادامه روند کشتارها به جای اینکه به دنبال راهکاری برای حل بحران باشد مزید بر علت شده واز همان روز اول هم ایران بارها اعلام کرد که این سیاست ایالات متحده می تواند موجب گسترش جنگ شود.
ناصر کنعانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2024
سخنگوی وزارت خارجه ایران: تداوم ماجراجویی‌های آمریکا تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ است
گو اینکه آمریکایی ها 7 اکتبر را بهانه رفتار خود می کنند اما واقعیت امر این است که ماجرا به هیچ وجه به 7 اکتبر بر نمی گردد، بیش از 70 سال است که این تنش ها میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها وجود دارد و مسبب اصلی همه این بحران همان انگلیس بوده که بذر این فتنه را در منطقه کاشت و رفت.
به هر حال طی این هفتاد سال ایالات متحده و جامعه جهانی می توانستند کاری کنند که مشکل به نوعی حل و فصل شود اما متاسفانه به دلایل مختلف قدمی برای حل این مشکل بر نداشتند و ماجرای 7 اکتبر نتیجه همین سیاست های ایالات متحده در حمایت از عدم رسیدن به یک راه حل برای این فتنه انگلیسی بود.
گویند اگر نوزاد گریه نکند مادرش به او شیر نمی دهد.
اگر فلسطینی ها 7 اکتبر را راه نیانداخته بودند قطعا جامعه جهانی به فکر حل مشکل فلسطینی ها نمی بود.
اما نکته اصلی این ماجرا در این است که ایالات متحده به جای اینکه به دنبال حل مشکل باشد به دنبال افزایش تنش و جنگ و خونریزی و کشت و کشتار در منطقه است.
همه کشتار ها بر علیه مردم فلسطینی و حتی مردم منطقه با تسلیحات آمریکایی و با حمایت سیاسی و اقتصادی و رسانه ای و معنوی و... آمریکا انجام می شود و همه جهان امروزه متفق القول هستند که ایالات متحده به تنهایی در قبال اراده کل جامعه جهانی برای پیدا کردن راه حل و متوقف کردن کشت و کشتارها ایستاده.
تامین کنندگان اصلی تسلیحات اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
داده نمایی
تامین کنندگان اصلی تسلیحات اسرائیل + داده نمایی
در باره اسرائیل و دولت تندروی آن که حرجی نیست، طبیعت آن این است.
ایالات متحده آمریکا به راحتی می توانست طی هفتاد سال اخیر اسرائیل را وادار کند تا به یکی از طرح های صلح بین المللی تن دهد و ماجرا را تمام کند.
ولی اصل مطلب این است که ایالات متحده نمی خواهد که این بحران تمام شود و منافع اش اقتضا می کند که بحران و کشت و کشتار در این منطقه ادامه یابد تا زمینه حضور آمریکا در منطقه فراهم باشد.
بدیهی است اگر در این منطقه صلح و آرامش برقرار شود دیگر نیازی به حضور آمریکا نخواهد بود.
توطئه ایجاد گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش و ... هم به صورت تاریخی توطئه های آمریکایی بودند که به استناد آنها آمریکا همیشه زمینه حضورش در منطقه را ایجاد می کند.
وقتی که دولت عراق سال 2007 میلادی با حضور آمریکا در عراق مخالفت کرد و نوری المالکی حاضر نشد که شرایط حضور آمریکایی ها را بپذیرد تا سال 2011 آمریکایی ها زمینه ایجاد داعش را فراهم کردند و بعد از عراق خارج شدند تا دولت عراق مجبور شود تقاضا کند اینها به عراق برگردند.
حملات به پایگاه های نظامی آمریکا در سوریه و عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2024
داده نمایی
حملات به پایگاه های نظامی آمریکا در سوریه و عراق + داده نمایی
جالب اینکه همان وقت هم همین آقای بایدن معاون اول رئیس جمهوری آمریکا بود و همین تیمی که امروزه در آمریکا حاکم هستند هدایت سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه را عهده دار بودند و همین ها بودند که برای ایجاد داعش تلاش کردند.
نکته ظریفی که در ماجرا وجود داشت این بود که همان زمان دولت آمریکا با مطرح شدن رفع تحریم های مالی و نفتی عراق در شورای امنیت مخالفت کرد و اجازه نداد تحریم هایی که بر علیه صدام حسین وضع شده بود رفع شود تا اموال مردم عراق را در آمریکا گرو نگه دارد و تحویل دولت عراق ندهد.
آمریکایی ها حتی عراق را وادار کردند قرارداد های تسلیحاتی با آنها امضا کند و پیش پیش پولهای این تسلیحات را از حساب عراق برداشت کردند اما حاضر نشدند تسلیحات مورد نیاز ارتش عراق از جمله هواپیماهای اف 16 را تحویل این کشور بدهند تا در مقابله با داعش از آنها استفاده کند.
در نهایت هم در پی فتوای آیت الله سیستانی الحشد الشعبی تشکیل شد و همین الحشد الشعبی بود که در کنار ارتش و نیروهای مردمی عراق موفق شدند داعش را شکست دهند و توطئه آمریکایی را خنثی کنند.
آمریکایی ها به بهانه مبارزه با داعش دوباره به عراق برگشتند اما تنها کاری که نکردند مبارزه با داعش بود.
وزارت خارجه آمریکا: توافق ایران و چین را به دقت زیر نظر داریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2023
آمریکا مدعی حق خود برای توقیف مجدد دارایی های ایران شد
برای اینکه حضور خود را توجیه کنند فقط به حملات هوایی بر علیه مواضعی که عموما از پیش هماهنگ شده بود اکتفا می کردند و در موارد زیادی اقدام به تقدیم مهمات و آذوقه و حتی تسلیحات به داعش می نمودند و در مواردی هم که ماجرا لو می رفت ادعا می کردند که هواپیماها به اشتباه این مهمان را در جاهایی که تحت تصرف داعش است پرتاب کرده اند.
حال امروزه که دوباره بحث ضرورت خروج آمریکایی ها از عراق مطرح شده به نظر می رسد هدف اصلی آنها ضربه زدن به زیرساخت های دفاعی الحشد الشعبی است تا زمینه بازگشت داعش را فراهم کنند و دوباره عراق را به هم بریزند.
مردم منطقه هم کاملا متوجه هستند که به هیچ وجه دیپلماسی و مذاکره و گفتگو و توافق و قرارداد و... با آمریکایی ها جواب نمی دهد و آنها به هیچ وجه با سلام و صلوات حاضر نخواهند بود منطقه را ترک کنند.
آنها اصولا نیامده اند تا منطقه را ترک کنند.
تنها راه بیرون راندن آمریکایی ها از منطقه و خلاص شدن از توطئه های آنها مقاومت است و بس.
همین چند روز پیش بود که دولت عراق تلاش های مذبوحانه ای انجام داد تا با آمریکایی ها و گروه های مقاومت توافق کند تا حملات بر علیه یکدیگر را متوقف کنند و کتائب حزب الله عراق اعلام کردند که حملات را تعلیق خواهند کرد اما دیدیم که آمریکایی ها دو روز نشده به توافق با دولت عراق عمل نکردند و به عراق حمله کردند و ده ها شهروند عراقی را به خاک و خون کشیدند تا موضع دولت عراق درون این کشور را در شرایط بسیار بغرنج قرار دهند.
 نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2023
گزارش و تحلیل
استراتژی هوشمندانه جبهه مقاومت که کمر آمریکا و اسرائیل را شکسته
به هر حال هر چه قدر هم دولت عراق بخواهد دندان روی جگر بگذارد نمی تواند درباره کشته و زخمی شدن ده ها شهروند خود بی تفاوت باشد و مجبور است واکنش نشان دهد.
در واقع اصل ماجرا در این است که همه این اتفاقات را آمریکا رقم زده و حملات بر علیه گروه های مقاومت ابتدا توسط آمریکا شروع شد و این آمریکا بود که همه خطوط قرمز و توافقاتی که برای کنترل تنش وضع شده بود را نادیده گرفت و شروع کرد رهبران گروه مقاومت را ترور کردن و به اسرائیل چراغ سبز نشان داد که مقامات ارشد مقاومت در سوریه و لبنان را ترور کند، البته اگر کار کار خود آمریکایی ها نبوده باشد، چون برخی باور دارد ترورها از جمله ترور مقامات ارشد سپاه پایداران در دمشق کار خود آمریکایی ها بوده اما گردن اسرائیل انداخته اند.
همچنین گروه های مقاومت هم حالا دیگر می توانند بگویند ببینید ما خواستیم که حملات را متوقف کنیم اما خود آمریکایی ها نمی خواهند و تنها راه متوقف کردن آمریکایی ها این است که آنها خون بدهند و با حملات مقابل مواجه شوند.
با اینکه جبهه مقاومت از همان ابتدا هم به دنبال افزایش تنش در منطقه نبود اما به همین دلیل می توان توقع داشت که جبهه مقاومت به زودی حملات خود بر علیه نیروهای آمریکایی و متحدین آنها در منطقه را شدت بخشد تا جلوی افزایش تنش را بگیرد.
باز هم مقصر آمریکا و سیاستمداران آمریکایی و ایادی شان مخصوصا اسرائیل در منطقه هستند و مردم آمریکا باید فکر کنند خون سربازانشان و پول مالیاتشان بابت چه دارد هزینه می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала