گزارش و تحلیل

پاسخ جنوب جهانی: بریکس در حال افزایش قدرت است

© Sputnikپرچم های کشورهای عضو گروه بریکس
پرچم های کشورهای عضو گروه بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2024
اشتراک
رسانه: گسترش بریکس یک پیروزی مطمئن برای روسیه و چین است.
اسپوتنیک به نقل از سی ان ان می نویسد: چند هفته پس از اولین گسترش بریکس در طول یک دهه، نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به خبرنگاران گفت که 34 کشور دیگر برای پیوستن به این بلوک قدرت های نوظهور، ابراز علاقه کرده اند.
در سال جاری، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر رسما به بریکس پیوستند و روسیه ریاست بریکس را به عهده گرفت و از هم اکنون پذیرش درخواست‌ها برای پیوستن به این بلوک و اعمال نظارت مناسب را آغاز کرده است.
روسیه و چین، در زمینه تنش با واشنگتن و به طور کلی با غرب، به دنبال تغییر نظم بین الملل در کل هستند، زیرا آنها سلطه ایالات متحده را ناعادلانه می دانند. در این شرایط، جهان گسترش حضور جهانی بریکس را یک پیروزی برای چین و روسیه می داند.
بریکس خود را به عنوان مدافع منافع جنوب جهانی در رویارویی با G7 معرفی می کند. عامل اصلی گسترش، پکن بود. شی جین پینگ، رهبر چین، با ایجاد مشارکت و همکاری نزدیک با بازیگران کلیدی جهانی، از روسیه گرفته تا خاورمیانه، نظم جهانی جایگزین را ترویج می کند و آن دسته از سازمان های بین المللی که پکن بر آنها تسلط دارد، تقویت می شوند.
گسترش بریکس و علاقه ده‌ها کشور به آن، برای روسیه نیز موهبتی است که پس از آغاز درگیری با اوکراین، غرب سعی در منزوی کردن آن از نظر اقتصادی و دیپلماتیک دارد. ریاست روسیه در بریکس، فرصتی برای ولادیمیر پوتین خواهد بود تا با این انزوا مقاومت کند.
اجلاس سالانه بریکس امسال در شهر کازان روسیه برگزار می شود. خبرگزاری دولتی روسیه تاس گزارش داد که پوتین از "نمایندگان همه کشورهایی که علاقه مند به همکاری با بریکس هستند برای شرکت در اجلاس دعوت می کند". رئیس جمهور روسیه گفت که روسیه مشتاقانه منتظر "همکاری سازنده با همه کشورهای در مدار بریکس است".
بریکس ابتدا در جریان دیدر سران روسیه، برزیل، چین و هند در سال 2009 تشکیل شد و دو سال بعد با پیوستن آفریقای جنوبی گسترش یافت.
Аргентинский политик  Хавьер Милей после выступления перед сторонниками в Буэнос-Айресе  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2023
رسانه: رئیس جمهور آرژانتین رسما دعوت پیوستن به بریکس را رد کرد
شش عضو جدید برای پیوستن به اجلاس اوت سال میلادی گذشته، دعوت شدند. تنها آرژانتین پس از انتخاب دولت راستگرای افراطی جدید از این امر امتناع کرد. این توسعه به اقتصادهای بزرگ تولیدکننده نفت خلیج فارس قدرت می بخشد و در شرایطی است که روسیه و چین روابط خود را با ایران تقویت می کنند. علاوه بر این، پکن در سال گذشته نقش میانجی را در روند احیای روابط بین رقبای قدیمی عربستان سعودی و ایران ایفا کرد.
اعضای جدید در حال پیوستن به بریکس هستند زیرا به دنبال هماهنگی دیپلماتیک و مالی بیشتر (از جمله اصلاح شورای امنیت سازمان ملل و دور شدن از سیستم تجاری تحت سلطه دلار آمریکا) هستند.
نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفت که وزیران دارایی در حال کار برای توسعه طرح هایی برای استفاده از ارزهای محلی برای تراکنش بین کشورهای عضو و پلتفرم های پرداخت بین المللی هستند. آنها می خواهند سیستم پرداخت ناعادلانه و گاهی پرهزینه موجود را اصلاح کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала