رژ لب باستانی متعلق به عصر برنز در ایران کشف شد + جزئیات

© AFP 2023 / Kim Jae-HwanПокупка помады в магазине косметики в Сеуле
Покупка помады в магазине косметики в Сеуле - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2024
اشتراک
بقایای این رژ لب در داخل یک بطری کوچک قرار داشت.
به گزارش اسپوتنیک، تیمی از دانشمندان بطری تزئین شده ای را که در جنوب شرقی ایران کشف شده بود، مورد مطالعه قرار دادند. پس از تجزیه و تحلیل بقایای محتویات، محققان به این نتیجه رسیدند که رژ لب قرمز رنگ در دوران برنز در آن ذخیره می شد. در مقاله ای منتشر شده در مجله Scientific Reports اعلام شده است، قدمت این یافته به نیمه اول هزاره دوم قبل از میلاد باز می گردد.
مردم از قدیم الایام انواع لوازم آرایشی را ساخته و استفاده می کردند. اما در بسیاری از موارد، حتی زمانی که دانشمندان به مصنوعاتی دست می‌یابند که به طور بالقوه می‌ شد لوازم آرایشی را در آنها ذخیره کرد، ضرورت حفظ محتویات به ما اجازه نمی‌دهد در مورد ترکیب آن چیزی بگوییم. اخیراً وضعیت در درجه اول به دلیل امکان انجام آنالیز های میکروسکوپی و شیمیایی تغییر کرده است. به عنوان مثال، دانشمندان اسپانیایی در یک ظرف متعلق به دوره روم باستان، بقایای یک عطر باستانی ساخته شده از اسانس گیاه پاتچولی را پیدا کردند.
این بار محققانی از ایران و ایتالیا به سرپرستی ماسیمو ویداله از دانشگاه پادوآ به اثری از فرهنگ جیرفت که در عصر مفرغ وجود داشت، علاقه مند شدند. این یک بطری کوچک تزئین شده از کلریت است که در استان کرمان (جنوب شرقی ایران) یافت شد، جایی که بسیاری از آثار باستانی فرهنگ جیرفت از ساکنان محلی که در حال غارت محوطه‌های باستانی بودند مصادره شد.
محققان احتمال دادند که این بطری برای نگهداری لوازم آرایشی استفاده می شد. آنها برای تایید یا رد این موضوع، آنالیزهای میکروسکوپی و شیمیایی بقایای محتویات نگهداری شده در این ظرف را انجام دادند. دانشمندان کار انجام شده، دانشمندان دریافتند که در داخل این مصنوع رنگ قرمز تیره ساخته شده از هماتیت، منگالیت، براونیت و برخی مواد معدنی خرد شده و همچنین موم های گیاهی و احتمالاً سایر مواد آلی وجود دارد. علاوه بر این، محققان متوجه وجود الیاف گیاهی شدند که به طور بالقوه می تواند بقایای اجزای معطر باشد، اما هیچ مدرکی برای تایید این موضوع وجود ندارد. تاریخ گذاری رادیوکربنی نشان داد که قدمت این کشف به سال های 1936-1687 قبل از میلاد باز می گردد.
به گفته دانشمندان، محتویات بطری بقایای رژ لب است. اندازه و شکل این مصنوع نشان می‌دهد که ممکن است در یک دست آن را همراه با یک آینه مسی یا برنزی نگه داشته‌اند، در حالی که با دست دیگر می‌توانستند از قلم مو یا اپلیکاتور رنگ استفاده کنند. طرح مشابهی بر روی پاپیروس مشهور اروتیک تورین متعلق قرن دوازدهم قبل از میلاد به تصویر کشیده شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала