گزارش و تحلیل

آب در هاون کوبیدن ائتلاف آمریکا برای بازدارندگی در مقابل یمن

© Photo / IRNAبمباران یمن
بمباران یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2024
اشتراک
از زمان شروع عملیات نظامی اسرائیل علیه مردم غزه، ارتش یمن در حمایت از ملت فلسطین، چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های حامل کالا که عازم اسرائیل بودند را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب مورد هدف قرار داده است.
به گزارش اسپوتنیک، نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های اسرائیل یا کشتی‌های عازم اسرائیل را در دریای سرخ ادامه خواهند داد. در ادامه این حملات آمریکا مدعی است که ائتلافی دریایی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است اما فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تایید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و تنها کشور عربی که حاضر به عضویت در آن شد، بحرین بود. آمریکا و انگلیس چندین بار به مواضعی در یمن حمله کرده‌اند، اما در تصمیم یمن برای مورد هدف قرار دادن کشتی های مربوط به اسرائیل و همچنین کشتی های یمن بعد از حملات آمریکا به این کشور خللی ایجاد نشد.
حمیدرضا احمدی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص میزان بازدارندگی حملات ائتلاف آمریکا در مقابل یمن به اسپوتنیک گفت: میزان اثربخشی حملات آمریکا و انگلیس به یمن به عنوان یک عامل بازدارنده موضوعی است که باید از دو منظر به آن نگاه کرد. از یک سو برخی با تایید این موضع ایالات متحده ممکن است اینگونه استدلال نمایند که حملات ائتلاف آمریکا می تواند با نشان دادن تمایل این کشورها برای استفاده از نیروی نظامی برای محافظت از منافع و متحدان خود به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند.از سوی دیگر برخی با نگاه تردید به این ائتلاف و حملات نظامی آنها ممکن است استدلال کنند که این حملات به جای اینکه به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند، درواقع تنش های این منطقه را تشدید کرده و منجر به خشونت بیشترمی شود.
احمدی در ادامه افزود: به نظر می رسد میزان اثربخشی این حملات به عنوان یک عامل بازدارنده احتمالا از شرایط خاص و نوع پاسخ طرف های درگیر تاثیر می پذیرد، همانطور که تا این لحظه شاهدیم هنوز کوچکترین تغییری در مواضع یمن ایجاد نشده و کماکان کشتی های اسرائیل را هدف قرار می دهد.
وی خاطرنشان کرد: در اینکه ائتلاف آمریکا و بریتانیا از قدرت و نفوذ نظامی قابل توجهی برخوردار است شکی نیست، اما شرایط سیاسی پیچیده و پویایی انسانی و البته ایدئولوژیکی در یمن ممکن است بر اثربخشی هر گونه تلاش برای بازدارندگی را تحت تأثیر خود قرار بدهد. به خاطر همین اگرچه قدرت نظامی یمن در حد توان نظامی آمریکا نیست، اما بسیاری از یمنی ها به حملات آمریکا به کشورشان را با نارضایتی و خشم عمیق می نگرند. آنها آمریکا را یک قدرت امپریالیستی می بینند که در امور داخلی آنها دخالت می کند و درگیری را تشدید می کند.
Взлет американского бомбардировщика для нанесения ударов по Йемену - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2024
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل: روسیه تجاوز غرب به یمن را قاطعانه محکوم می کند
حمیدرضا احمدی کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: به نظر من ائتلاف آمریکا و انگلیس با این حملات گاه و بیگاه به مواضع یمن از شانس کمی برای دستیابی به هدف بازدارندگی در مقابل این کشور و اقدامات آن در دریای سرخ برخوردار است، مگر اینکه حمایت سایر شرکای بین‌المللی خود را در ابعاد مختلف بدست بیاورند. همچنین باید منتظر تمایل یمن برای تبعیت از خواسته های ائتلاف باشیم، اینکه به دلایل مختلف سیاسی حاضر می شود به خواسته های ائتلاف گوش بدهد. برای بسیاری از مردم یمن ایستادگی در مقابل ایالات متحده جنبه ایدئولوژیکی به خود گرفته است، آنها آمریکا را نماد امپریالیسم و مداخله گرایی غربی می دانند و اقدامات در یمن را بخشی از الگوی گسترده‌تر مداخله غرب در خاورمیانه می‌دانند، به این دلیل نیز عمیقاً نسبت به اهداف آمریکا در منطقه بدبین هستند.
همچنین این نکته را در نظر داشته باشیم، هر اندازه تنش میان یمن و ائتلاف آمریکا بیشتر شود اوضاع دریای سرخ به عنوان یک مسیر حمل و نقل بین المللی دریایی وخیم تر می شود و اثرات منفی آن بر بسیاری از کشورهای جهان نمود می یابد.
ناامنی دریای سرخ حتی بر اقتصاد آمریکا و اروپا نیز تاثیر دارد، زیرا بخش قابل توجهی از نفت و کالاهای جهان از آب های دریای سرخ عبور می کند و هر گونه اختلال در این مسیر منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل می شود. از سویی بی ثباتی در این منطقه به عنوان یک نقطه ترانزیت کلیدی برای حمل و نقل نفت از خاورمیانه به اروپا و ایالات متحده بر قیمت نفت نیز تأثیر گذار است. به هر حال هرگونه پیامدهای ژئوپلیتیکی و امنیتی در یمن می تواند حتی منجر به تشدید احتمالی درگیری ها و افزایش هزینه های نظامی برای آمریکا و انگلیس به همراه داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала