رسانه: توافق آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل بر سر چارچوب آزادی سایر اسرا

© AP Photo / Tsafrir Abayovحمله هوایی اسرائیل به تأسیسات نظامی زیرزمینی در نوار غزه
حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات نظامی زیرزمینی در نوار غزه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2024
اشتراک
شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: "مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر در پاریس بر سر چارچوبی برای آزادی سایر گروگان ها به توافق رسیدند."
به گزارش اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی آمریکایی ان بی سی نیوز به نقل از منبع آگاه خود گفت: "این توافق شامل آزادی گروگان های آمریکایی و اسرائیلی باقیمانده می شود که به صورت مرحله ای است و ابتدا زنان و کودکان آزاد می شوند."
ان بی سی نیوز افزود: "این توافق همچنین شامل توقف های مرحله ای در جنگ و ارسال کمک به غزه و تبادل اسرای فلسطینی است و امروز پیش نویسی از این توافق به حماس ارائه می شود."
این رسانه آمریکایی ادامه داد: "مذاکره کنندگان شامل نخست وزیر قطر و رهبران سازمان های اطلاعاتی کشورهای دیگر بودند."
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ویلیام برنز مشهور به بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برای گفتگو در مورد طرحی که شامل آزادی مرحله‌ای تمام اسرای باقی‌مانده در غزه همراه با توقف موقت جنگ می‌شود، به پاریس فرستاده است.
پیش از این، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: "مقامات ارشد دست‌کم 10 دولت مختلف در تلاش هستند تا مجموعه‌ای از توافق ها را برای پایان دادن به جنگ غزه ایجاد کنند و به چگونگی اداره غزه پس از پایان جنگ پاسخ دهند."
در این گزارش آمده است: "مجموعه گفتگوهای اصلی بر دستیابی به آتش بس میان اسرائیل و حماس متمرکز است. توافق اول، شامل مبادله بیش از 100 اسیر اسرائیلی در اختیار حماس و آزادی هزاران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است."
توافق دوم بر تغییر شکل تشکیلات خودگردان فلسطین متمرکز است که بخش هایی از کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل را اداره می کند. مقامات آمریکایی و عربی در حال بحث در مورد تجدید نظر در رهبری حکومت و کنترل غزه پس از پایان جنگ با در اختیار گرفتن قدرت از اسرائیل و حماس هستند.
در توافق سوم، مقامات آمریکا و عربستان، اسرائیل را تحت فشار قرار می دهند تا در ازای برقراری روابط رسمی عربستان با اسرائیل، با شرایط ایجاد یک کشور فلسطین موافقت کند.
اما برای هر یک از این توافق ها، باید بر موانع مهمی غلبه کرد. مهم‌ترین مانع دولت اسرائیل است که می‌گوید اجازه حاکمیت کامل فلسطین را نخواهد داد، و این موضع، پیشرفت در سایر زمینه ها را در ابهام فرو می برد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала