سه کشور آفریقایی خروج خود از جامعه اقتصادی غرب آفریقا را اعلام کردند

© AP Photo / Jerome DelayECOWAS Senegalese troops hold their position in Barra, across from the Gambian capital Banjul
ECOWAS Senegalese troops hold their position in Barra, across from the Gambian capital Banjul - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2024
اشتراک
بورکینافاسو، نیجر و مالی خروج خود را از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اعلام کردند.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه مشترکی که در صفحه شورای ملی دفاع از میهن نیجر منتشر شد، آمده است: " ECOWAS تحت تأثیر قدرت های خارجی و با خیانت به اصول بنیادین خود، به تهدیدی برای کشورهای عضو و مردم آنها تبدیل شده است، این سازمان هیچ کمکی به کشورهای ما در مبارزه با تروریسم و ​​ناامنی نکرده است".
علاوه بر این، سه کشور اشاره کردند که این بلوک منطقه ای "تحریم های غیرقانونی، نامشروع، غیرانسانی و غیرمسئولانه" را اعمال کرده است.
نخست‌وزیر منصوب شده از سوی ارتش نیجر، علی ماهامانه لمین زین، روز پنج‌شنبه، جامعه اقتصادی را پس از شکست مأموریت مذاکره‌ای که انتظار می‌رود به نیامی برسند، به بی‌صداقتی متهم کرد. هیئت انجمن عدم حضور در مذاکرات را نقص فنی هواپیما عنوان کرد.
در دسامبر 2023، نخست وزیر نیجر در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت که این کشور انتظار دارد مذاکرات با ECOWAS را در ژانویه از سر بگیرد و خواستار لغو زودهنگام تحریم ها است.
در پایان ژوئیه 2023، ارتش نیجر در تلویزیون ملی اعلام کرد که رئیس جمهور محمد بازوم از قدرت برکنار شده است. ژنرال عبدالرحمن چیانی فرمانده گارد ریاست جمهوری به عنوان رئیس شورای ملی دفاع از میهن در تلویزیون دولتی ظاهر شد. رهبران اکثر کشورهای غربی و سازمان منطقه ای ECOWAS کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه اوت، شرکت کنندگان در نشست اضطراری روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای ECOWAS که در ابوجا برگزار شد، طرحی را در صورت مداخله نظامی در نیجر به تصویب رساندند.
به نوبه خود، مالی، نیجر و بورکینافاسو در ماه سپتامبر منشوری را امضا کردند که در آن اتحادی از کشورهای ساحلی برای "ایجاد معماری دفاع جمعی" ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала