اعتراف کی یف به مبادله اسرا و سقوط هواپیمای ایلوشین-76 روسی

© AP Photo / Efrem Lukatskyکی یف تحویل فوری موشک های ضد هوایی را از غرب درخواست خواهد کرد
کی یف تحویل فوری موشک های ضد هوایی را از غرب درخواست خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2024
اشتراک
نماینده اداره اصلی اطلاعات اوکراین اعتراف کرد که تبادل اسرا در حال پرواز با هواپیمای ایلوشین-76 مختل شده است.
به گزارش اسپوتنیک، آندری یوسف، نماینده اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین در شبکه تلویزیونی "رادا" به واقعیت "تبادل ناموفق" اسرای اوکراینی اعتراف کرد. وی گفت که دو روز پیش اسرای اوکراینی با یک هواپیمای ایلوشین -76 از فرودگاه چکالوفسکی در نزدیکی مسکو به بلگورود منتقل شدند، اما در مورد دخالت نیروهای مسلح اوکراین در این فاجعه چیزی نگفتند.
وی گفت: مبادله زندانیان که روز قبل مختل شد، قرار بود از بزرگترین مبادله ها باشد. در حال حاضر، کی یف " اطلاعاتی در مورد حضور افراد در هواپیما و سرنوشت آنها در اختیار ندارد."
Место падения самолета Ил-76 в Белгородской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2024
تسلیت سخنگوی سازمان امنیت و همکاری اروپا به مناسبت سقوط هواپیمای ایلوشین-76
وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد یک هواپیمای ترابری ایلوشین-76 نیروی هوافضای روسیه با 65 اسیر اوکراینی که برای مبادله در حال انتقال بودند و همچنین خدمه و افراد همراه در استان بلگورود سقوط کرد. در اثر این حادثه 74 نفر جان خود را از دست دادند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، کی یف به خوبی از انتقال قریب الوقوع اسرا برای مبادله که قرار بود روز چهارشنبه انجام شود، آگاه بود. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سقوط هواپیمای ایلوشین-76 "یک سوال بزرگ در مورد احتمالات حداقل برخی از توافقات" با کی‌یف ایجاد می‌کند.
رسانه های اوکراین در ابتدا نوشتند که هواپیمای ایلوشین-76 توسط نیروهای مسلح اوکراین سرنگون شده است. اما سپس این اطلاعات را از وب سایت خود حذف کردند. دیرتر، اوکراین به طور غیرمستقیم اعتراف کرد که یک هواپیمای ایلوشین -76 را سرنگون کرده است. اداره اصلی اطلاعات اوکراین شکایت کرد که ظاهراً روسیه در آن زمان "نیاز به تضمین امنیت فضای هوایی" در نزدیکی بلگورود را اطلاع نداده است. به طور رسمی، کی یف از نیاز به تحقیقات بین‌المللی صحبت می‌کند؛ به‌ طور غیررسمی، رسانه‌های محلی این خبر را منتشر کرده‌اند که هواپیمای ایلوشین-76 حامل موشک هایی برای سامانه پدافند هوایی S-300 بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت که تحقیقات بین‌المللی در صورتی که بر جنایات رژیم کی یف متمرکز شود "قطعاً ضروری است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала