گزارش و تحلیل

پیوستن سوئد به ناتو چه فایده ای برای امنیت اروپا دارد

© AP Photo / Olivier Matthysپیوستن سوئد به ناتو چه فایده ای برای امنیت اروپا دارد
پیوستن سوئد به ناتو چه فایده ای برای امنیت اروپا دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2024
اشتراک
پیوستن سوئد به ناتو می‌تواند قدرت و اثربخشی کلی ائتلاف را تقویت کند و به امنیت و ثبات اروپا در کل کمک کند.
به گزارش اس‍وتنیک، ‍‍پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه ۳ بهمن، طرح عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرد و بدین ترتیب، بزرگ‌ترین مانع برای گسترش پیمان نظامی غرب پس از ۲۰ ماه تاخیر از میان برداشته شد. مجمع عمومی ترکیه با ۲۸۷ رای موافق مقابل ۵۵ رای مخالف، درخواستی را که سوئد در سال ۲۰۲۲ برای پیوستن به ناتو مطرح کرده بود تا به این واسطه، امنیت خود را در واکنش به پیشروی نظامی روسیه به اوکراین تقویت کند، تصویب کرد. سمیه ماندگار کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت پیوستن سوئد به ناتو به اسپوتنیک گفت، پیوستن سوئد به ناتو می‌تواند قدرت و اثربخشی کلی این ائتلاف را تقویت کند و به امنیت و ثبات اروپا کمک قابل توجهی کند.
ماندگار در ادامه گفت، سال ۲۰۲۲ زمانیکه سوئد و فنلاند درخواست عضویت در ناتو را مطرح کردند، ترکیه با این ادعا که هر دو کشور محافظ گروه‌های تروریستی (از نظر ترکیه ) هستند مخالفت خود را اعلام کرد. توجه داشته باشید که ابراز تمایل این دو کشور حوزه اسکاندیناوی به عضویت در ناتو در واقع صرفا یک تصمیم داخلی بر مبنای نیازهای داخلی آنها نبوده و با هدایت و حمایت آمریکا انجام شده است. در واقع پس از تحولات اخیر در استراتژی امنیت ملی آمریکا و تغییر نگرش و چرخش این کشور از سمت خاورمیانه و خلیج فارس به سوی چین و روسیه، تلاش برای تقویت ناتو و یکدست کردن اروپا در مقابل روسیه، به منظور تضعیف این کشور در رأس برنامه‌های راهبردی ایالات متحده قرار گرفته است.
تلاش تروریست های چپ گرا برای رخنه به ساختمان پارلمان ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2024
پارلمان ترکیه عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرد
وی افزود، پ‍یوستن سوئد به ناتو برای اروپا پیامدهایی منجمله گسترش و تقویت بیش از پیش ناتو و تنگ تر شدن حلقه محاصره به دور روسیه را به همراه دارد . از سویی، سوئد دارای ارتشی مجهز و آموزش دیده است که گنجاندن آن در ناتو توانایی های نظامی اروپا و ناتو را تقویت می کند. این امر می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده عمل نموده و دفاع دسته جمعی کشورهای عضو ناتو را تقویت نماید. همچنین، مشارکت این کشور در ناتو می‌تواند توانایی ناتو را برای انجام عملیات نظامی در منطقه دریای بالتیک، جایی که نگرانی‌هایی در مورد رفتار قاطعانه روسیه وجود دارد را تقویت نموده و موقعیت استراتژیک سوئد و نیروهای دریایی و هوایی قوی آن منجر به تلاش های ناتو برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه می شود.
ماندگار در پایان خاطر نشان کرد، علاوه بر موارد فوق، تخصص سوئد در زمینه‌هایی مانند امنیت سایبری و اطلاعات می‌تواند قابلیت‌های ناتو را در این مناطق حیاتی، که در چشم‌انداز امنیتی مدرن اهمیت فزاینده‌ای دارند، افزایش دهد و البته این کشور در سال‏های اخیر به دلیل نگرانی از تهدیدهای احتمالی روسیه هزینه‌های نظامی خود را هم افزایش داده. اما باید دید که با پیوستن سوئد به ناتو آن امنیتی که اروپا انتظار داشت برای آنها حاصل خواهد شد. به نظر می رسد که عملا این خواسته عملی نشود و تنها رویارویی آن با روسیه بیشتر خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала