https://spnfa.ir/20240119/ادعای-گروسی-همکاری-ایران-با-آژانس-بین-المللی-انرژی-اتمی-در-پائینترین-سطح-قرار-دارد-19392919.html
ادعای گروسی: همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در پائینترین سطح قرار دارد
ادعای گروسی: همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در پائینترین سطح قرار دارد
اسپوتنیک ایران
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران به سختی با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری میکند و همکاری تهران با آژانس در پائینترین... 19.01.2024, اسپوتنیک ایران
2024-01-19T08:55+0330
2024-01-19T08:55+0330
2024-01-19T08:55+0330
سیاسی
جهان
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e6/08/1d/12251144_0:160:3073:1888_1920x0_80_0_0_81612fb29bfa0a2a226cb295a35afcbd.jpg
به گزارش اسپوتنیک، وی درحاشیه اجلاس داووس گفت: "وضعیت ناامیدکنندهای است. ما فعالیتهایمان را در آنجا انجام میدهیم اما در پائینترین سطح. آنها همکاری را به صورت بیسابقهای محدود کردهاند."مدیرکل آژانس با اشاره به تصمیم ایران برای لغو مجوز شماری از بازرسان آژانس، اقدامی که در چارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفت، ادعا کرد: این روشی برای تنبیه کردن ما بابت اتفاقات بیرونی است.وی مدعی شد: هنگامی که فرانسه یا انگلیس یا ایالات متحده میگویند مسالهای هست که خوششان نمیآید انگار (ایران) آژانس را بهدلیل مناقشه با دیگران به گروگان میگیرد و این برای ما پذیرفتنی نیست.گروسی در عین حال بر ضرورت دیپلماسی با ایران تأکید کرد و گفت: "دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی. این چیزی است که ما لازم داریم."وی ادامه داد: "باید به گفت وگو ادامه دهیم. لازم است از وخیمتر شدن اوضاع و رسیدن آن به حدی که بازگرداندن آن غیرممکن باشد، جلوگیری کنیم."مدیرکل آژانس در همین حال احتمال سفرش به ایران را رد نکرد و گفت: "احتمال بازگشت به ایران را منتفی نمیدانم."به نوشته ایرنا، گروسی نزدیک به پنج سالی است که ادعاهایی را علیه برنامه هستهای ایران مطرح میکند اما جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیتهای راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظهای در ارتقاء همکاریهای خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشتهاند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.محسن نذیری اصل سفیرایران نزد سازمانهای بینالمللی مستقر در وین سه هفته پیش به ایرنا گفت که بیانیه ۴مارس باید در تمامیت آن مورد توجه قرار گیرد. وی تصریح کرد: همکاریهای ایران بخشی از این بیانیه است نه تمام آن. نگاه بخشی به این بیانیه مشترک کمک کننده نخواهد بود.سفیر ایران خاطر نشان کرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران تنها راه تداوم همکاریهای داوطلبانه، ترسیم یک چشمانداز مشخص از همکاریها و ارائه اطمینان به ایران است.
https://spnfa.ir/20231227/نگرانی-آمریکا-از-گزارش-آژانس-در-خصوص-افزایش-تولید-اورانیوم-توسط-ایران-19148445.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2024
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e6/08/1d/12251144_170:0:2901:2048_1920x0_80_0_0_ce244f19c17a84e0028744a9b43b82e2.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
سیاسی, جهان
ادعای گروسی: همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در پائینترین سطح قرار دارد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران به سختی با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری میکند و همکاری تهران با آژانس در پائینترین سطح قرار دارد.
به گزارش اسپوتنیک، وی درحاشیه اجلاس داووس گفت: "وضعیت ناامیدکنندهای است. ما فعالیتهایمان را در آنجا انجام میدهیم اما در پائینترین سطح. آنها همکاری را به صورت بیسابقهای محدود کردهاند."
مدیرکل آژانس با اشاره به تصمیم ایران برای لغو مجوز شماری از بازرسان آژانس، اقدامی که در چارچوب حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفت، ادعا کرد: این روشی برای تنبیه کردن ما بابت اتفاقات بیرونی است.
وی مدعی شد: هنگامی که فرانسه یا انگلیس یا ایالات متحده میگویند مسالهای هست که خوششان نمیآید انگار (ایران) آژانس را بهدلیل مناقشه با دیگران به گروگان میگیرد و این برای ما پذیرفتنی نیست.
گروسی در عین حال بر ضرورت دیپلماسی با ایران تأکید کرد و گفت: "دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی. این چیزی است که ما لازم داریم."
وی ادامه داد: "باید به گفت وگو ادامه دهیم. لازم است از وخیمتر شدن اوضاع و رسیدن آن به حدی که بازگرداندن آن غیرممکن باشد، جلوگیری کنیم."
مدیرکل آژانس در همین حال احتمال سفرش به ایران را رد نکرد و گفت: "احتمال بازگشت به ایران را منتفی نمیدانم."
به نوشته ایرنا، گروسی نزدیک به پنج سالی است که ادعاهایی را علیه برنامه هستهای ایران مطرح میکند اما جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیتهای راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.
در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظهای در ارتقاء همکاریهای خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشتهاند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.
محسن نذیری اصل سفیرایران نزد سازمانهای بینالمللی مستقر در وین سه هفته پیش به ایرنا گفت که بیانیه ۴مارس باید در تمامیت آن مورد توجه قرار گیرد. وی تصریح کرد: همکاریهای ایران بخشی از این بیانیه است نه تمام آن. نگاه بخشی به این بیانیه مشترک کمک کننده نخواهد بود.
سفیر ایران خاطر نشان کرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران تنها راه تداوم همکاریهای داوطلبانه، ترسیم یک چشمانداز مشخص از همکاریها و ارائه اطمینان به ایران است.