گزارش و تحلیل

حفظ موازنه بین ایران و پاکستان؛ موشک در جواب موشک

© Photo / IRNAحمله موشکی پاکستان به ایران
حمله موشکی پاکستان به ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2024
اشتراک
تنشی میان این دو کشور همسایه به وجود آمده که باید امیدوار بود از طریق دیپلماتیک و مذاکرات این تنش‌ها کوتاه مدت باشند و هرچه سریع‌تر پایان یابد.
به گزارش اسپوتنیک، علی شیر یزدانی کارشناس مسائل بین الملل به اسپوتنیک گفت، در توضیح حملات موشکی که از سوی ایران و پاکستان رخ داده، ابتدا باید نیم نگاهی به تحولات یکی دو ماه اخیر در منطقه و همچنین ایران داشته باشیم. در منطقه خاورمیانه از سویی شاهد ترورهای هدفمند اسرائیل در سوریه و عراق و هدف قرار دادن فرماندهان جبهه مقاومت و همچنین ایران بودیم، از سوی دیگر نیز شاهد عملیات‌های گسترده تروریستی در کرمان و همچنین حمله به پایگاه انتظامی در سیستان و بلوچستان علیه مرزبانان سپاه که گروه تروریستی جیش العدل مسئولیت آن را برگرفته بود، هستیم. در چنین شرایطی قدرت بازدارندگی ایران در خاورمیانه زیر ضرب و فشار قرار دارد، زیرا تمام نیروهای مقاومت به نوعی وارد عمل شدند و عدم پاسخ دهی ایران به تحولات جاری به اصطلاح باعث از بین رفتن اعتبارش می‌شد.
در مورد حمله ایران به پاکستان هم به نظر می‌رسید که ایران به دنبال نمایش اقتدار است، زیرا اگر ایران پاسخ عملی نشان ندهد این تصور ایجاد می‌شود که این کشور از نظر امنیتی شکننده یا آسیب پذیر است. حمله به پاکستان به طور طبیعی خشم مقامات این کشور را به همراه داشته و امروز شاهد بودیم که ارتش پاکستان مواضعی را در خاک ایران مورد حملات موشکی قرار داد، و طبق اعلام حساب کاربری نیروهای مسلح پاکستان در توییتر با انتشار نقشه ای، ادعا کرد ارتش پاکستان هفت هدف را در سه منطقه مختلف در سراوان، شمسر و خانقا در سیستان و بلوچستان ایران مورد حمله قرار داد و کمپ های تروریستی سرمچار را منهدم کرد. ایران و پاکستان نیروهای مخالف مسلح بلوچ و افغانستان موسوم به سرمچار را "تروریست" می دانند.
یزذانی در ادامه گفت، منطقی‌تر خواهد بود که طرفین با یک توافق و هماهنگی ولو پنهان این اقدامات را انجام داده باشند، زیرا در غیر این صورت این اقدامات می‌تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد. به هر حال پاکستان یک قدرت هسته‌ای منطقه‌ای است و در خود توان مقابله به مثل و حفظ پرستیژ منطقه‌ای را می‌بیند. در واقع عدم پاسخ متقابل به اقدام ایران این پیام را می توانست به همراه داشته باشد که توان هسته ای پاکستان از قدرت بازدارندگی برخوردار نیست. با توجه به اینکه پاکستان عیناً عملیات مشابه ایران را انجام داده، بنابراین در بهترین حالت باید امیدوار بود که تنش‌های پیش آمده میان دو کشور از طریق دیپلماتیک حل شود، در صورت فرض اینکه این اقدامات بدون هماهنگی صورت گرفته باشد احتمال بروز تنش‌های بلند مدت میان دو کشور وجود دارد.
در پاکستان درباره حملات به اهدافی در ایران توضیح دادند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2024
در پاکستان درباره حملات به اهدافی در ایران توضیح دادند
وی افزود، منتها در این بین نکته قابل توجه نقشی است که چین می‌تواند به عنوان متحد استراتژیک پاکستان و شریک نزدیک ایران ایفا نماید. در واقع این احتمال وجود دارد که حتی همین الان نیز چین در پشت پرده در حال مذاکره برای کاهش تنش ها باشد در غیر این صورت هر آینه احتمال گسترده شدن این تنش‌ها وجود دارد.
علی شیر یزدانی در پایان خاطرنشان کرد از اظهارات مقامات پاکستان و ایران مثل صحبت‌های خانم ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان که ایران را کشور دوست و برادر پاکستان خواند، همچنین تماس تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور و تاکید بر اهمیت حفظ امنیت در خاک ایران و پاکستان به نظر می‌رسد که این عملیات‌ها به صورت هماهنگ رخ داده است.
به هر حال در پاکستان نیز رقابت‌های داخلی در سیاست نقش جدی ایفا می‌کنند یعنی ممکن است که ارتش یا دستگاه‌های امنیتی و یا حداقل بخشی از آنها با سپاه پاسداران ایران در هماهنگی بوده باشند. در واقع به همان اندازه که انتظار می‌رود ایران افکار عمومی را در داخل راضی نگه دارد و قدرت امنیتی خویش را به نمایش بگذارد در پاکستان نیز همین وضعیت وجود دارد و افکار عمومی نیازمند پاسخ هستند. آنچه مسلم است تنشی میان این دو کشور همسایه به وجود آمده که باید امیدوار بود از طریق دیپلماتیک و مذاکرات این تنش‌ها کوتاه مدت باشند و هرچه سریع‌تر پایان یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала