Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

خاستگاه "جیش العدل": گروهک بلوچی که مورد حمله ایران قرار گرفت

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / خاستگاه جیش الظلم: گروه بلوچی که مورد حمله ایران قرار گرفت
خاستگاه جیش الظلم: گروه بلوچی که مورد حمله ایران قرار گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2024
اشتراک
رسانه های ایران گزارش دادند که روز سه شنبه دو پایگاه متعلق به گروهک شبه نظامی سنی بلوچ جیش العدل در ایالت بلوچستان پاکستان مورد حمله قرار گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، این حمله یک روز پس از حملات به اهداف متعلق به "تروریست ها" در عراق و سوریه صورت می گیرد.
رسانه های دولتی ایران و سایت های خبری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منابع اولیه گزارش این حملات موشکی و پهپادی بودند. با این حال آنها مستقیماً اعلام نکردند که ایران مسئول این حملات است لمل برخی از سایت‌های خبری تهران به این موضوع اشاره کردند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشت این حمله بوده است.
خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داد: دو مقر اصلی گروه تروریستی جیش‌الظلم (جیش‌العدل) در پاکستان " هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفتند و منهدم شدند".
جیش العدل چیست؟
جیش العدل که در زبان عربی به معنای سپاه عدل است، یک سازمان شبه نظامی سلفی سنی بلوچ است که عمدتاً در جنوب شرقی ایران فعالیت می کند. این منطقه محل سکونت تعداد زیادی از بلوچ های سنی است و دارای مرز قابل رسوخ با پاکستان می باشد.
حمله موشکی در سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2024
جیش العدل حمله موشکی و پهپادی به مراکز استقرار نیروهای خود را تایید کرد
جیش العدل مسئولیت حملات متعدد به پرسنل نظامی در ایران را بر عهده گرفته است. جیش العدل مدعی است که یک سازمان جدایی طلب است که برای استقلال استان سیستان و بلوچستان ایران برای مردم بلوچ مبارزه می کند.
این گروه با انصار الفرقان، یکی دیگر از گروه های مسلح بلوچ-سنی ایرانی فعال در ایران، ارتباط دارد. در حال حاضر صلاح الدین فاروقی رئیس جیش العدل است که برادرش امیر نارویی توسط طالبان در افغانستان کشته شده است.
پیدایش جیش العدل
جیش العدل در سال 2012 توسط اعضای سابق جندالله، یکی دیگر از گروه های شبه نظامی سنی که پس از دستگیری و اعدام رهبر خود عبدالمالک ریگی توسط ایران در سال 2010، متلاشی شد، تأسیس گردید. اولین حمله بزرگ این گروه در اکتبر 2013 رخ داد.
ایران، ژاپن، نیوزلند و آمریکا جیش العدل را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت می شناسند. این گروه با گروه های جدایی طلب کرد در ایران همکاری می کرد و به شدت با دخالت ایران در جنگ داخلی سوریه مخالف بود.
گروه جیش العدل که در استان سیستان و بلوچستان ایران فعالیت می کند، اتوسط بلوچ های مسلمان سنی تشکیل شده است.
رسانه های دولتی ایران مدعی هستند که عربستان سعودی و آمریکا حامیان اصلی این گروه ها هستند. به همین ترتیب، ایران نیز پاکستان را به اتهام پناه دادن و حمایت از این گروه ها مورد انتقاد قرار داده است، اما پاکستان این اتهامات را رد کرده و از ایران خواسته است که به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала