اسرائیل موقعیت ضعیفی دارد

© Sputnikمحمد الشلالده، وزیر دادگستری فلسطین
محمد الشلالده، وزیر دادگستری فلسطین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2024
اشتراک
وزیر دادگستری فلسطین: استدلال اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس هیچ مبنای قانونی ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، محمد الشلالده، وزیر دادگستری فلسطین درباره روند رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل صحبت کرد.
وی در ادامه افزود:"اتهامات آفریقای جنوبی مبتنی بر قوانین بین المللی است و شواهد خوب و قانع کننده ای جمع آوری شده است. موقعیت آفریقای جنوبی بسیار قوی است.
اسرائیل موقعیت ضعیفی دارد. استدلال اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس هیچ مبنای قانونی ندارد زیرا دفاع از خود تنها در صورت درگیری بین کشورهای کاملاً مستقل اعمال می شود. این واقعیت که یک نماینده اسرائیل در دادگاه وجود دارد نشانه خوبی است. این نشان می دهد که اسرائیل برای این محاکمه و تصمیمی که گرفته خواهد شد، اهمیت جدی قائل است."
اسرائیل برای اولین بار در تاریخ خود تصمیم گرفت قانون عدم همکاری با دادگاه های بین المللی را نادیده بگیرد و نمایندگان خود را برای مشارکت در این روند اعزام کند.
نسخه اصلی چرایی این کار: کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی، که ادعای آفریقای جنوبی بر اساس آن استوار است، در نتیجه جنگ جهانی دوم و هولوکاست به تصویب رسید.
اوضاع در نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2024
آخرین آمار درباره شمار قربانیان حملات اسرائیل در نوارغزه
این هفته دادگاه بین المللی دادگستری در لاهه تصمیم اولیه را در مورد ادعای آفریقای جنوبی علیه اسرائیل قبل از بررسی ماهیت پرونده اتخاذ خواهد کرد.
ذکر این نکته نیز ضروری است که ما در مورد دادگاه کیفری بین المللی معروف که مستقر در لاهه نیز است صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد دادگاه بین المللی که بخشی از ساختار سازمان ملل است صحبت می کنیم.
قضات دیوان بین المللی برخلاف همکاران خود نمی توانند برای افراد حکم بازداشت صادر کنند و اصولاً به مسائل شخصی رسیدگی نمی کنند. آرای این دادگاه الزام آور نیست و در واقع وزنی برابر با تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل متحد دارد.
شایان ذکر است، در 29 دسامبر 2023، آفریقای جنوبی بر اساس کنوانسیون نسل کشی در دادگاه بین المللی لاهه در مورد وضعیت نوار غزه شکایتی را علیه اسرائیل تسلیم کرد و از دادگاه خواست تا اقدامات موقت علیه مقامات اسرائیلی اتخاذ کند.
آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد که اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان در نوار غزه "نقض تعهدات مندرج در کنوانسیون نسل کشی" است.
به گفته این کشور آفریقایی، "اقدامات و بی‌عملی‌های اسرائیل، حالت نسل‌کشی دارد، زیرا با نیت خاصی انجام می‌شود... نابودی فلسطینیان در نوار غزه به عنوان بخشی از گروه ملی، نژادی و قومی گسترده‌تر فلسطینی".
پس از آن، وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که ادعای آفریقای جنوبی مبنای واقعی ندارد و سوءاستفاده از دادگاه است و پرتوریا با "تروریست ها" همکاری می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала