دیپلمات های روسیه و کره شمالی در مسکو درباره چه موضوعاتی صحبت خواهند کرد؟

© AP Photo / Alexander Khitrovکره شمالی صادرات تسلیحات به روسیه را تکذیب کرد
کره شمالی صادرات تسلیحات به روسیه را تکذیب کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2024
اشتراک
به گزارش خبرگزاري مرکزی کره KCNA، روز يكشنبه هيأتی از دولت كره شمالی به رهبري چوي سونگ هي، وزير امور خارجه كره، برای یک سفر رسمی به روسیه پيونگ يانگ را ترك كرد.
به گزارش اسپوتنیک، این آژانس گزارش داد که هیات مذکور توسط پاک چول جونگ، معاون وزیر امور خارجه، ولادیمیر توپخا کاردار فدراسیون روسیه و والری ایسانکو وابسته نظامی سفارت در فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ بدرقه شدند.
سفارت کره شمالی نیز تأیید کرد که این هیات به رهبری چوی سونگ هوی به مسکو رسیده است. به گفته ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، مذاکرات بین روسای وزارت خارجه روسیه و کره شمالی قرار است در 16 ژانویه برگزار شود. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، در توضیح سفر چوی سونگ هی به فدراسیون روسیه، خاطرنشان کرد که مسکو انتظار مذاکرات پربار و فشرده با هیات کره شمالی را دارد.
سفرهای دوجانبه در سال 2023
شایان ذکر است که تماس‌های سیاسی روسیه و کره شمالی پس از چندین سال آرامش مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا، اخیراً به طرز محسوسی بیشتر شده است. به عنوان مثال، در ژوئیه 2023، وزیر دفاع روسیه سرگی شویگو از پیونگ یانگ بازدید کرد. سپس رهبر کره شمالی کیم جونگ اون به روسیه سفر کرد و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در فضاپیمای Vostochny دیدار داشت.
پس از این، وزیر امور خارجه روسیه در ماه اکتبر یک سفر رسمی دو روزه به پیونگ یانگ داشت و یک ماه بعد نشست کمیسیون بین دولتی کره شمالی و فدراسیون روسیه در زمینه همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی در آنجا برگزار شد. هیات های رسمی وزرای امور اقتصادی، فرهنگ و ورزش کره شمالی نیز به نوبه خود از روسیه بازدید کردند.
همکاری در عرصه های جدید بین المللی
الکساندر ژبین، مشاور سابق سفارت روسیه در کره شمالی (1998-2001) ومحقق برجسته مرکز مطالعات کره در موسسه چین و آسیای مدرن آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که از سفر آتی چوی سونگ هی به روسیه و مذاکرات او با سرگی لاوروف چه انتظاری می توان داشت.
ژبین گفت: وزیران امور خارجه معمولاً در مورد موضوعات تعامل در روابط دوجانبه و چندجانبه و همچنین مسائل در عرصه بین المللی بحث می کنند. بنابراین، فکر می‌کنم، اول از همه، این دیدار به نحوه رفتار کشورهای ما در واقعیت بین‌المللی جدید که در جهان و در خاور دور در حال ظهور است اختصاص خواهد داشت.
این کارشناس توضیح داد که در اوت سال گذشته نشستی با حضور آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در مقر ریاست جمهوری آمریکا در کمپ دیوید برگزار شد که منجر به ایجاد یک ائتلاف نظامی سه جانبه شد که همانطور که واشنگتن پنهان نمی کند.علیه روسیه، چین و البته کره شمالی خواهد بود.
ژبین خاطرنشان کرد: بنابراین، من فکر می‌کنم یکی از مواردی که در دستور کار قرار می‌گیرد، بحث درباره ظهور ترکیب‌ها و اتحادهای جدید بلوک در منطقه آسیا و اقیانوسیه است که هدف آن مهار روسیه و چین است. این قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. و روسیه، چین و سایر کشورهایی که دوست دارند از تکرار یک جنگ سرد تمام عیار در منطقه آسیا و اقیانوسیه اجتناب کنند، در این شرایط چگونه باید رفتار کنند؟
علاوه بر این، به گفته وی، اگر از روابط دوجانبه بین مسکو و پیونگ یانگ صحبت کنیم، قطعاً مسائل تعامل دو کشور در سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت، جایی که آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند روسیه و کره شمالی را به عدم پایبندی کره شمالی به قطعنامه های شورای امنیت و همکاری نظامی متهم کنند.
ژبین در پایان گفت: "البته من می‌گویم که اینها دو سؤال کلیدی هستند: چگونه می‌توان همکاری‌هایمان را ایجاد کرد و در شرایط تحریم‌های جاری توسعه داد و از همه فرصت‌هایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کرد. نکته دوم این است که نگاه دقیق‌تری به وضعیت منطقه هند و اقیانوس آرام داشته باشیم و به این فکر کنیم که در عمل به تقویت آشکار واحدهای نظامی ایالات متحده و متحدانش در مرزهایمان چه پاسخی خواهیم داد. این دو نکته ای است که وزیران باید در مورد آن بحث کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала