سازمان ملل کشته شدن معاون رهبر حماس در لبنان توسط اسرائیل را محکوم کرد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه
برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2024
اشتراک
گزارشگران ویژه سازمان ملل در بیانیه ای که از سوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر منتشر شد، اعلام کردند که قتل صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس در حمله پهپادی در لبنان یک اعدام فراقانونی و نقض تمامیت ارضی لبنان است.
به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: "کارشناسان سازمان ملل قتل صالح العاروری معاون رهبر حماس و شش تن دیگر در هفته گذشته در لبنان توسط اسرائیل که به عنوان قتل های فراقانونی به حساب می آید را محکوم کردند".
گزارشگران ویژه خاطرنشان کردند که اسرائیل هیچ توجیه قانونی برای این حمله ارائه نکرده و آن را طبق ماده 51 منشور سازمان ملل به شورای امنیت گزارش نکرده است.
"اسرائیل دارای سابقه اسفناکی در کشتن تروریست های مظنون در خارج از کشور است، مانند کشته شدن یکی از اعضای حماس در امارات در سال 2010 و صدها حمله پیشگیرانه علیه حزب الله در طول جنگ داخلی سوریه. پلیس و دادگاه های اسرائیل باید همه کسانی را که در این جنگ دخیل هستند به دست عدالت بسپارند. در این بیانیه به نقل از کارشناسان آمده است.
آنها همچنین بر این باورند که این حمله اخیر نشان دهنده "تشدید منطقه ای خطرناک" درگیری در غزه، نقض حاکمیت لبنان و استفاده ممنوع از نیروی نظامی علیه خاک لبنان بر خلاف ماده 2 منشور سازمان ملل است.
در ادامه این بیانیه می آید: "اسرائیل سابقه تاسف باری در کشتن مظنونان تروریستی در خارج از کشور دارد، مانند کشته شدن یکی از اعضای حماس در امارات در سال 2010 و صدها حمله پیشگیرانه به حزب الله در طول جنگ داخلی سوریه. پلیس و دادگاه های اسرائیل باید همه کسانی را که در این قتل های ادعایی دخیل بودند به دست عدالت بسپارند."
این سند توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ارتقا و حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم، بن ساول، و گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام های غیرقانونی، موقت یا خودسرانه، موریس تیدبال بینتز، امضا شد.
هفته گذشته خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که یک پهپاد اسرائیلی به دفتر جنبش فلسطینی حماس در جنوب بیروت حمله کرد و شش نفر را کشت. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین لبنان، صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس در این حمله کشته شد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، مرگ وی و همچنین کشته شدن دو فرمانده دیگر شاخه نظامی گردان های حماس القسام و سه جنگجوی عادی را تایید کرد. رسانه های اسرائیلی از کشته شدن فرمانده عملیات حماس در جنوب لبنان در انفجار بیروت خبر دادند. حزب الله اسرائیل را به دلیل قتل صالح العاروری و دو فرمانده شاخه نظامی گردان های القسام به انتقام و مجازات تهدید کرده است.
پس از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه، اوضاع در جنوب لبنان بدتر شد. ارتش اسرائیل و رزمندگان حزب الله هر روز مواضع یکدیگر را در مناطق مرزی تیراندازی می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала