گزارش و تحلیل

ده ریسک اصلی سال 2024

© Photo / Roskosmos / Anton Shkaplerovاعلام رقم جدید جمعیت جهان
اعلام رقم جدید جمعیت جهان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2024
اشتراک
در سال 2024 بزرگترین خطر جهانی، یک درگیری اعلام نشده است - درگیری ایالات متحده "با خودش".
به گزارش اسپوتنیک، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیا، مدیر موسسه اوراسیا، یان برمر، در مقاله ای برای مجله تایم آمریکا، ده مشکل اصلی را برای بشریت در سال 2024 شناسایی کرد.
1) آمریکا علیه خودش
البته، ارتش و اقتصاد آمریکا همچنان قوی هستند، اما نظام سیاسی ایالات متحده بسیار کمتر از سایر دموکراسی های توسعه یافته کارآمد است. انتخابات ریاست جمهوری منجر به شکاف سیاسی خواهد شد که در 150 سال گذشته دیده نشده است. نتیجه رای گیری در این مرحله نامشخص است، اما در هر صورت، این انتخابات به ساختار اجتماعی آمریکا، نهادهای سیاسی و جایگاه بین المللی آن آسیب خواهد رساند. چشم انداز پیروزی ترامپ، موقعیت آمریکا را در صحنه جهانی تضعیف می کند، زیرا متحدان و دشمنان ایالات متحده شروع به بازی در برابر سیاست های احتمالی او می کنند.
2) دیگ جوشان خاورمیانه
عملیات جنگی در نوار غزه می تواند در سال 2024 به یک جنگ منطقه ای تبدیل شود که خطراتی را برای اقتصاد جهانی ایجاد کند، اختلافات ژئوپلیتیکی را تشدید کند و به افراط گرایی جهانی دامن بزند.
ایالات متحده و ایران ممکن است مستقیماً در درگیری دخالت داشته باشند. رهبران ارشد اسرائیل هم اینک قول داده اند که "تهدید حزب الله را از بین ببرند". اگر اسرائیل یک حمله پیشگیرانه انجام دهد و آمریکا از آن حمایت کند، ایران به حزب الله کمک خواهد کرد. حوثی ها نیز در مسیر تشدید تنش هستند و شبه نظامیان شیعه حملات خود را به پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه افزایش داده اند.
هیچ یک از شرکت کنندگان در رویارویی غزه نمی خواهد آن را تا درگیری در مقیاس منطقه ای برساند. اما باروت خشک شده است و بسیاری از بازیکنان کبریت دارند.
3) تجزیه اوکراین
عملیات ویژه روسیه در اوکراین... روسیه هم اینک با 11 بسته تحریمی مواجه شده و نیمی از دارایی های دولتی این کشور منجمد شده است. اما روسیه ابتکار عمل را در میدان نبرد به دست گرفت و به یک برتری مادی دست یافت. حمایت های سیاسی و مادی ایالات متحده از کی یف در حال کاهش است و چشم انداز کمک های اروپایی فقط اندکی بهتر است. کمبود شدید پرسنل در صفوف نیروهای مسلح اوکراین وجود دارد. اگر در سال 2024، کی یف مشکلات پرسنل را حل نکند، تولید تسلیحات را افزایش ندهد و یک استراتژی نظامی واقع بینانه ایجاد نکند، اوکراین عملاً تقسیم خواهد شد. و اگر کی یف به حمله به طیف وسیع تر اهداف در داخل روسیه تن در بدهد، می تواند ناتو را به درگیری بکشاند.
4) هوش مصنوعی هدایت نشده
فناوری‌های هوش مصنوعی در سال 2024 از کنترل خارج می ‌شوند، زیرا ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمندتر می‌شوند و شرکت‌های فناوری عمدتاً بدون محدودیت های قانونی کار می کنند.
5) طردشدگان و "دوستان" خطرناک آمریکا
در سال 2024، روسیه، کره شمالی و ایران به طور متقابل پتانسیل خود را تقویت کرده و در عرصه جهانی به شیوه ای فزاینده هماهنگ و تهاجمی عمل خواهند کرد. در همین حال، "دوستان" واشنگتن – رهبران اوکراین، اسرائیل، و (به طور بالقوه) تایوان – ایالات متحده را به موقعیت هایی می کشانند که واشنگتن ترجیح می دهد از آن اجتناب کند.
6) اقتصاد چین
اگر تضعیف قدرت رئیس جمهور شی جین پینگ (که بعید است) یا یک چرخش اقتصادی چشمگیر رخ ندهد، اقتصاد چین در سال 2024 ضعیف باقی خواهد ماند.
7) مبارزه برای مواد معدنی کلیدی
در قرن بیست و یکم، منابع معدنی حیاتی در حال تبدیل شدن به یک عنصر کلیدی در تضمین نوآوری و امنیت ملی می شوند. بنابراین، در سال 2024، دولت های سراسر جهان، به محدودیت های تجاری در این زمینه متوسل خواهند شد.
8) جایی برای خطا نیست
شوک تورم جهانی سال2021، در سال 2024 متوقف نخواهد شد. دولت ها، توانایی کمی برای تحریک رشد اقتصادی خواهند داشت. نتیجه آن – استرس مالی، ناآرامی اجتماعی، بی ثباتی سیاسی است.
9) "ال نینو" بازمی گردد
پس از چهار سال آرامش، "ال نینو" در نیمه اول سال جدید به اوج خود می رسد. عواقب: قحطی، کمبود آب آشامیدنی، بیماری های همه گیر، مهاجرت. در کشورهای ضعیف شده به دلیل همه گیری کرونا و افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی به دلیل درگیری در اوکراین، بی ثباتی سیاسی افزایش خواهد یافت.
10) ریسک های تجاری
جنگ فرهنگی که توسط کارمندان و سرمایه گذاران (با دیدگاه های مترقی) در ایالات متحده به راه انداخته شده است، به دفاتر شرکت ها رسیده است. اکنون دادگاه‌ها، فرمانداران و گروه‌های فعال محافظه‌کار، خود را آماده می‌کنند تا پاسخ دهند. در نتیجه، شرکت ها با هزینه های هنگفت و عدم اطمینان زیاد مواجه خواهند شد.
و حالا ردپاهای نادرست:
بحران آمریکا و چین
این یک سال پرتلاطم دیگر برای روابط ایالات متحده و چین خواهد بود، به ویژه در مورد تایوان و رقابت فناوری. با این حال، هر دو طرف درک خواهند کرد که حل و فصل دیپلماتیک به نفع آنها خواهد بود.
پوپولیست ها در سیاست اروپا
پوپولیست های اروپایی به گسترش ترس ادامه خواهند داد. اما نخبگان سیاسی این قاره، با همه گیری ویروس کرونا و درگیری در اوکراین احیا و تقویت شده اند.
"بریکس" در مقابل "جی7"
حتی پس از گسترش امسال، "بریکس" هنوز با " جی7" فاصله زیادی دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала