گزارش و تحلیل

بلینکن ماموریت بسیار دشواری در پیش دارد

© AFP 2023 / Said Khatibبلینکن ماموریت بسیار دشواری در پیش دارد
بلینکن ماموریت بسیار دشواری در پیش دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2024
اشتراک
در مورد جنگ غزه، حداقل سه مساله برای آمریکا اهمیت فوری پیدا کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از ترک ریاض وارد اسراییل شد تا دراین سفر علاوه بر دیدار با بنیامین نتانیاهو با دیگر مقامات این رژیم و همچنین با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز دیدار نماید.
قرار است مقامات اسرائیلی در دیدار های امروز با بلینکن دیدار خواهند کرد درباره تبادل و آزادسازی اسیرها گفتگو نمایند و اسرائیل به فلسطینی‌ها اجازه بازگشت به شمال غزه را نخواهد داد مگر اینکه حماس با آزادی اسرای اسرائیلی بیشتری موافقت کند. به گفته رسانه های آمریکایی، مقامات اسرائیل مخالف بازگشت فلسطینی ها به شمال غزه نیستند در صورتیکه چنین اقدامی بخشی از مبادله توافق بازگشت اسرای جدید باشد.
مذاکره‌کنندگان اسرائیلی بر این باورند که بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه یک اهرم فشار بزرگی است که اسراییل نمی‌خواهد آن را کنار بگذارد و تلاش خواهد کرد که مبادله توافق برای بازگشت اسیران جدید را تضمین کند. یک مقام ارشد آمریکایی که "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا را در این سفر منطقه‌ای همراهی می‌کند، به شبکه خبری NBC گفت که بلینکن در سفر به تل‌آویو، به مقامات اسرائیلی درباره پایان حمله نظامی به غزه در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید خواهد کرد.
هدف پازل آمریکایی اسرائیلی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2024
گزارش و تحلیل
هدف پازل آمریکایی اسرائیلی
امیرمحسن هادیان کارشناس مسائل بین الملل درباره این سفر وزیرامورخارجه آمریکا به اسرائیل به اسپوتنیک گفت، در مورد جنگ غزه، حداقل سه مساله برای آمریکا اهمیت فوری پیدا کرده است. نخست اینکه خطر گسترش درگیری به سراسر منطقه در حال افزایش است. به ویژه آنکه اسرائیل به قتل هدفمند فرماندهان لبنانی ادامه می دهد و دست رهبر حزب الله را برای جلوگیری از گسترش جنگ محدود می کند. اسرائیل با علم به اینکه حسن نصرالله خواهان گسترش جنگ نیست به سرعت و شدت قتل فرماندهان افزوده است، درحالیکه حسن نصرالله تا جایی می تواند در برابر انتقامخواهی بدنه اجتماعی و نظامی مقاومت کند.
از سویی، حوثی ها هم در دریای سرخ تا آستانه درگیری مستقیم با آمریکا پیش رفته اند. اوضاع کرانه باختری متشنج است و اسرائیل در جولان هم دست به حذف فرماندهان فلسطینی زده است. اشتباهات محاسباتی و فشار بدنه اجتماعی و نظامی طرف های مختلف، می تواند منجر به جنگ منطقه ای شود. به ویژه آنکه اسرائیل با علم به عدم تمایل طرف دیگر برای گسترش درگیری، با آزادی عمل بالا اقدام می کند.
جنگ در خاورمیانه در سال انتخابات آمریکا برای بایدن تبعات داخلی دارد و توجه آمریکا را از اوکراین و تایوان نیز منحرف می کند و آمریکا چنین چیزی نمی خواهد.
هادیان در ادامه گفت، مسأله دیگر نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ است که اسرائیل خواهان دخالت و پابند کردن اروپا و آمریکاست و وزرای تندرو هم خواهان پاکسازی قومی غزه هستند. آمریکا مایل است کشورهای مسلمان منطقه در اداره غزه کمک کنند و البته این در ادامه به ازسرگیری عادی سازی با اسرائیل بینجامد. منتهی این کشورها خواهان پیگیری راه حل دو کشوری هستند که نتانیاهو به ممانعت از آن افتخار می کند و این مانعی دیگر بر سر راه آمریکا است.
امیرمحسن هادیان کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد، مسئله کشته های فراوان غیرنظامی فلسطینی در غزه است که می تواند برای اسرائیل تبعات حقوقی داشته باشد و وجهه آمریکا و اسرائیل را بیش از پیش تخریب کند. آمریکا خواهان تضعیف و نابودی سازمان نظامی حماس است اما می خواهد سطح جنگ را بعد از سه ماه به منازعه کم شدت، تبدیل کند و اسرائیل با سیاست حذف هدفمند کادر رهبری گروه های مسلح فلسطینی کار را جلو ببرد. آمریکا نگران واکنش دولت های متحدش یعنی مصر و اردن و مردمانشان نیز که در همسایگی بحران فلسطین زندگی می کنند نیز هست. در نهایت می توان گفت بلینکن ماموریت بسیار دشواری در پیش دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала